YouTubers geven leerlingen rondleidingen door Rijksmuseum via SnapGuide. lees meer

Foto: Jan-Kees Steenman

Ronnie Flex, Mertabi, Teske de Schepper, Jiami Jongejan en Defano Holwijn geven sinds april 2017 rondleidingen in het Rijksmuseum met SnapGuide. SnapGuide is een splinternieuwe gratis onderwijstool op de smartphone voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Zij leren over de Gouden Eeuw door ‘snaps’ en ‘challenges’ van populaire YouTubers en artiesten. Zo vertelt Mertabi over macht en rijkdom en gaat Ronnie Flex op zoek naar de geschiedenis van zijn voorouders.

SnapGuide

SnapGuide is een gratis webapplicatie die in de browser geopend kan worden. Leerlingen kunnen SnapGuide gebruiken op hun eigen smartphone met meegebrachte oordoppen. In het museum zijn ook koptelefoons beschikbaar. Met Ronnie Flex, Mertabi, Teske, Jiami, Defano of de officiële Rijks Guide het museum door? Met SnapGuide bepalen de leerlingen zelf wie hen rondleidt. De bekende YouTubers en artiesten geven een persoonlijke tour en dagen leerlingen uit om mee te doen aan verschillende challenges.

Challenges

Met de camera in hun hand ontdekken de leerlingen de kunst en geschiedenis van de Gouden Eeuw en de persoonlijke favorieten van hun ‘guide’. De YouTuber leidt de leerlingen langs verschillende hoogtepunten uit de Gouden Eeuw, waarbij elk werk wordt toegelicht vanuit persoonlijk oogpunt. Daarna krijgen leerlingen verschillende ‘challenges’. Deze mogen ze beantwoorden met eigen vlogs (foto of film). Aan het einde van de rondleiding sturen de leerlingen de vlogs naar hun leraar, die deze in de afsluitende les kan bespreken. Doordat YouTubers rondleidingen geven via de app Snapchat sluit deze leermethode goed aan bij de belevingswereld van de jongeren en bij kerndoelen van de vakken Kunst, Geschiedenis en Maatschappijleer.

YouTubers worden museumgids

• Ronnie Flex gaat op zoek naar zijn Surinaamse en Molukse familiegeschiedenis
  • Teske de Schepper vindt inspiratie in 17de-eeuwse kunstwerken
  • Defano Holwijn test de algemene kennis van de leerling
  • Jiami Jongejan kijkt naar fashion en lifestyle in de Gouden Eeuw
  • Mertabi vertelt met zijn populaire typetje ‘Mo’ over macht en rijkdom in de Gouden Eeuw
  • Valentijn Rambonnet geeft een spoedcursus Rembrandt

SnapGuide werkt alleen op een smartphone!