Auteursrechtvoorjou.nl is een speciale website over auteursrecht voor kinderen. lees meer

In de week van 13 november 2017 is er een speciale website over auteursrecht voor kinderen live gegaan. Auteursrechtvoorjou.nl is het kleine zusje van de website auteursrecht.nl. Beide sites zijn eigendom van en worden beheerd door de Federatie Auteursrechtbelangen.

Auteursrechtelijke kwesties

Kinderen krijgen in toenemende mate te maken met auteursrechtelijke kwesties, omdat zij langer en meer in de digitale wereld bewegen en manifesteren. Kinderen zijn enerzijds zelf creatieve makers, anderzijds gebruikers van creatieve werken van anderen. Daar komen rechten, maar ook spelregels bij kijken. Auteursrechtvoorjou.nl is ontwikkeld om kinderen in deze informatiebehoefte tegemoet te komen.

Ingewikkeld onderwerp

Auteursrecht is een ingewikkeld onderwerp met vele nuances. Met de nieuwe website is geprobeerd de belangrijkste boodschap van het auteursrecht op een toegankelijke en op kinderen toegesneden wijze weer te geven. Die boodschap is vertaald naar vier hoofdvragen: Hoe krijg je auteursrecht, waarom is auteursrecht belangrijk voor jou, waar kun je auteursrecht op hebben, en wat mag je doen met werk van anderen?

Week van de Mediawijsheid

Van 17 tot en met 24 november 2017 vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. Door de onderwijspartners van Federatie Auteursrechtbelangen zijn nieuwe lessen en opdrachten gelanceerd waarin kinderen, leerkrachten en ouders voor de antwoorden worden verwezen naar auteursrechtvoorjou.nl. Zo heeft KlasseTV een nieuw lespakket over auteursrecht gemaakt, getiteld ‘Beroemd worden’, en heeft Nieuwsbegrip een nieuwe les over auteursrecht online gezet. Ook dit jaar zijn in de MediaMasters game opdrachten verwerkt waarin onder meer naar de nieuwe site wordt verwezen.