Basisschoolleerlingen kregen een introductie IT en programmeren op kantoor bij Ctac. lees meer

31 Leerlingen uit groep 7 en 8 van basisschool de Lispeltuut uit Hedel kregen een introductie op het gebied van techniek en programmeren bij Business & Cloud Integrator Ctac.

Programmeren met Scratch

De kinderen volgden de eerste van vijf workshops ‘Red de prinses’, waarbij ze een spel ontwikkelen waarbij de prinses uit een doolhof bevrijd moet worden. Dit doen ze op basis van Scratch, een programmeertaal voor kinderen ontwikkeld aan het MIT. “Een mooie kans voor kinderen om hun digitale vaardigheden te vergroten en zich te oriënteren op vervolgstappen in hun onderwijsloopbaan”, vertelt Pieter Verhoeven, directeur a.i. van de basisschool. “Met deze dag hopen we kinderen te enthousiasmeren voor bètavakken. Het is van cruciaal belang voor de huidige (digitale) kenniseconomie dat kinderen dit inzicht bezitten. Ik zie het als een bijzondere aanvulling op ons onderwijsprogramma.”

Digitale geletterdheid

FutureNL is een organisatie die diverse initiatieven ontplooit om de digitale geletterdheid van kinderen te verhogen. “Wij vinden dit zo’n belangrijk thema, dat we besloten ons hier actief voor in te zetten”, zegt Henny Hilgerdenaar, CEO van Ctac. Hilgerdenaar stond de kinderen zelf te woord. De kinderen mochten van tevoren een aantal vragen voorbereiden die de CEO tijdens hun bezoek beantwoordde. “Zeker met het oog op het toenemende tekort aan hoog opgeleid IT-personeel zijn IT en techniek thema’s die veel aandacht verdienen. En daar kunnen we bij kinderen niet vroeg genoeg mee beginnen.”