E-waste Race maakt kinderen bewust van de problemen van elektronica en elektronisch afval. lees meer

Door: Ron Broeders

Een duurzame oplossing voor e-waste is geen gelopen race

Voorzichtig betasten kinderhanden de printplaat van een afgedankte computer op zoek naar schaarse metalen als goud en koper. Het zijn er 60 en allemaal geld waard. Het kost de kinderen moeite. Gelukkig hangt hun leven er niet van af. In tegenstelling tot leeftijdgenootjes in bijvoorbeeld Ghana. Voor hun levensonderhoud speuren zij op dumpsites naar waardevolle edelmetalen tussen giftige rookpluimen van verbrand elektronisch afval. De leerlingen van groep 7 van de Van Stolbergschool in Hoofddorp en ’t Joppe in Nieuw-Vennep hoeven alleen hun handen uit de mouwen te steken tijdens de E-waste Race.

“Jullie moeten zoveel mogelijk oude apparaten verzamelen” zegt Tim Visser, projectmanager Ewaste Race. Kindvriendelijk bespreekt hij tijdens de introductieles de problemen van elektronica en elektronisch afval: het delven van grondstoffen in conflictgebieden, milieuvervuiling, de erbarmelijke arbeidsomstandigheden bij het provisorisch recyclen in ontwikkelingslanden en de toenemende schaarste van grondstoffen. Ondanks deze zware materie is de E-waste Race oplossingsgericht.

LEES HIER het hele artikel verder.

www.smallstreammedia.nl