Leerlingen van de Parkschool in de Utrechtse wijk Lombok ontwerpen en printen hun eigen 3D medaille voor de Avond2Daagse. lees meer

Je zit in groep 3 en je ontwerpt gewoon je eigen medaille voor de Avond2Daagse? De kinderen van de Parkschool in de Utrechtse wijk Lombok zijn volop bezig met het maken van ontwerpen op de iPad. Met de 3D printer worden de medailles vervolgens geprint. 'Dat kan natuurlijk niet meteen, er zijn een paar stappen nodig', vertelt leerkracht Isis van Nunen. 'Elk kind kan een ontwerp maken, op papier of met de iPad, dat vervolgens met het programma Morphi kan worden vertaald naar een ontwerp in 3 dimensies.' Hoewel iedereen mag ontwerpen, is er een competitie waarbij de 3 beste ontwerpen worden geprint en het ontwerp van de winnaar wordt de medaille die de kinderen ontvangen na het succesvol uitlopen van de Avond2Daagse.

Zelf gebouwde 3D printer

Vorig jaar is overigens de 3D printer door de kinderen van groep 6 t/m 8 in groepjes helemaal zelf gebouwd. Na een instructie van 3D kanjers zijn de kinderen zelfstandig aan het werk gegaan met een Engelstalige handleiding. 'De kinderen weten inmiddels dus aardig goed hoe zo'n printer werkt, waar je rekening mee moet houden voor een goede constructie en ze kunnen als er iets per ongeluk stuk gaat, dit meestal ook prima zelf repareren'.