Kunst- en techniekwedstrijd Artcadia: bedenkt jouw school de beste oplossing voor uitdagingen in de stad van de toekomst? lees meer

Kunst- en techniekwedstrijd Artcadia gaat weer van start. Bij deze gratis onderwijswedstrijd worden leerlingen van 2 havo/vwo uitgedaagd om op een creatieve manier oplossingen te zoeken voor de dringende problemen waar de stad van de toekomst mee te maken krijgt. De hoofdprijs is een reis naar een Europese stad.

Hoe leven we in 2080

Stel je voor, je leeft in het jaar 2080. De stad, zoals je die in het begin van de 21e eeuw kende, bestaat niet meer. Hoe leven we met elkaar? Hoe ziet ons vervoer eruit? Hoe gaan we om met gebouwen, de ruimte, het water en ons milieu? Met deze vragen en uitdagingen gaan leerlingen aan de slag.

Deeltuinapp

In 2017 deden 130 scholen uit Nederland en België mee en werd vakoverstijgend gewerkt aan praktische oplossingen voor de stad van de toekomst. Voorbeelden zijn een slim park waarbij techniek en sociale ontmoetingen centraal staan, een deeltuinapp om eenzaamheid tegen te gaan, een stevige betontent in een rugzak voor rampgebieden, een innovatieve manier om landbouw op zee toe te passen en een toepassing om van zout water drinkbaar water te maken.

Inschrijven

Inschrijven voor Artcadia kan tot 7 juli 2018, via www.artcadia.nl. Deelname is gratis. De nieuwe editie start in de eerste week van het nieuwe schooljaar.