De app Quiver combineert het fysieke kleuren van een kleurplaat met augmented reality. lees meer

De app Quiver combineert het fysieke kleuren van een kleurplaat met augmented reality. Elke ingekleurde pagina kun je scannen met je smartphone om de afbeelding tot leven te brengen. Besproken door Mandy de Bruijn, leerkracht en ICT-juf.

Kies je karakter

Op de website Quivervision.com kun je gratis en betaalde kleurplaten downloaden en uitprinten. Je kunt kiezen uit verschillende karakters zoals Murphy het schaap, Penfold de pinguïn en Ruby het konijn. Er zijn kleurplaten van de aarde of een vulkaan, dinosaurussen, robots, auto’s en cartoons.

Kleurplaat komt tot leven

Op je smartphone download je de Quiver-app. Als de kleurplaat is ingekleurd, open je de app en tik je op de afspeelknop (de knop met het Quiver-vlinderlogo) om de viewer te openen. De camera van de smartphone wordt geactiveerd. Richt de camera op de ingekleurde kleurplaat, zorg wel dat je de hele kleurplaat op het scherm hebt staan, bibber niet te veel en scan de kleurplaat. Wacht tot het scherm blauw kleurt. Dat is het teken dat de gegevens juist zijn ingelezen. De kleurplaat komt tot leven, precies zoals die is ingekleurd. Vanaf dat moment kun je het beeld ook draaien. Je kan je gekleurde animaties vanuit elke hoek bekijken. Je kan kleuren veranderen en muziek horen. Je kunt een vogel laten zingen en vuurwerk laten ontploffen. De geluiden zitten er allemaal bij. Je kan je creaties opslaan als foto of video. Ook kun je naar een virtuele speelplaats gaan. Deze bereik je door op start te tikken op het startscherm. Zo is het mogelijk om te gaan voetballen met je ingekleurde draak of andere leuke spelletjes te spelen. Je kunt je figuur laten lopen met de bedieningsknoppen.

Wauw-gevoel

De app geeft kinderen echt een wauw-gevoel als ze iets dat ze zelf creëren tot leven zien komen op de telefoon en er ook nog eens mee kunnen spelen. Ontzettend leuk om het traditionele kleuren te combineren met nieuwe technologie. Kinderen zijn vaak trots op hun tekeningen en willen deze graag laten zien. Met deze app kan dat op een veel meer interactieve manier. Het moedigt kinderen die niet zo graag kleuren en tekenen ook aan. Je moet de camera wel heel goed blijven richten op de kleurplaat. Bij een foute beweging stopt de animatie of het spel waar je in speelt. Dit gebeurt erg snel. Voor kinderen is dat best lastig om zelf te doen. Begeleiding is dus wel noodzakelijk. Maar dat is dan ook het enige minpuntje. Quiver is een innovatieve applicatie die zowel leren als plezier ondersteunt op een minder gebruikelijke, maar zeer interessante manier, een app die je prima in de klas kunt inzetten! Er is ook een Quiver Education-app. Deze bevat uitsluitend aan het onderwijs gerelateerde kleurplaten met betrekking op bijvoorbeeld biologie, meten of het zonnestelsel, maar daar hangt dan een prijskaartje aan.

Specs

Doelgroep: vanaf 5 jaar