Gratis lesprogramma De Baas Op Internet leert kinderen kritisch en bewust met veiligheid op internet omgaan. lees meer

Media hebben een grote invloed in ons dagelijks leven. Daarom is het belangrijk dat kinderen hier kritisch en bewust mee leren omgaan. Onderwijs over Mediawijsheid besteedt echter onvoldoende aandacht aan de techniek achter internet en bescherming van dataverkeer volgens Waag Society, Bits of Freedom en Netwerk Democratie. Zij hebben hebben gezamenlijk een nieuw programma ontwikkeld, De Baas Op Internet, waarmee ze deze thema’s onder de aandacht willen brengen bij kinderen van 10-14 jaar oud.

Gratis lesprogramma

Het lesprogramma van zes online modules (gratis te downloaden) leert kinderen (leeftijd 10-14 jaar) leert hoe internet werkt en hoe ze zich in het dataverkeer kunnen beschermen. Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die in het onderwijsprogramma behandeld worden: Hoe kan een Snappchatbericht van de ene telefoon naar de andere telefoon komen? Waar komt je internetverbinding eigenlijk vandaan? En waarom hoef je bijna nooit voor een app of site te betalen?

Belang van privacy

Karien Vermeulen, hoofd Programma bij het Creative Learning Lab van Waag Society: "Kinderen leren op school wat een verbrandingsmotor is, maar niet hoe het internet werkt. Ondanks het feit dat ze veel tijd online besteden zien ze het internet nog als een ongrijpbare natuurkracht. Dit programma leert ze dat het een fysiek netwerk is met eigendoms en – machtstructuren."

Meer informatie is te vinden op: debaasopinternet.nl