18 april wordt tijdens de finale in de Johan Cruijff Arena duidelijk welk team de meest creatieve, impactvolle of haalbare uitvinding heeft gedaan om het welzijn te verbeteren. Lees verder

Een navigatiesysteem voor mensen met Alzheimer, een uit-bed-hijskraan, een smell cube voor mensen die niet kunnen ruiken of het anti-baby-cooking systeem. Het zijn zomaar 4 van de in totaal 16 slimme uitvindingen van vmbo-, havo- en mbo-scholieren die meestrijden in de finale van de Raspberry Pi Competitie. Op 18 april 2019 wordt tijdens de finale in de Johan Cruijff Arena duidelijk welk team de meest creatieve, impactvolle of haalbare uitvinding heeft gedaan om het welzijn van mensen te verbeteren.

Uitvindingen met de Raspberry Pi

Vanaf september vorig jaar hebben teams van scholieren uit heel Nederland gewerkt aan uitvindingen met de Raspberry Pi, een slimme, goedkope minicomputer. Het was daarmee het startsein voor de eerste Raspberry Pi Competitie in ons land, georganiseerd door PA Consulting en House of Digital. Sindsdien hebben jongeren vanaf 12 jaar keihard gewerkt om tot de meest creatieve en maatschappelijk relevante uitvindingen te komen. Een strijd met als opdracht een uitvinding te doen die het welzijn van mensen verbetert. ‘Een competitie waarin innovatie, maatschappelijke betrokkenheid en samenwerkende leerlingen tot geweldige resultaten hebben geleid’, zegt Mark Griep, hoofd van PA Consulting Nederland. ‘Met de Raspberry Pi hebben de leerlingen écht slimme oplossingen bedacht. Uitvindingen die het leven van ouderen of zieken echt zouden kunnen verbeteren.’

Juichen met staatssecretaris Mona Keijzer

Alhoewel op 18 april onder toeziend oog van Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken, de winnaars bekend worden gemaakt in de Johan Cruijff Arena, vindt Mark Griep dat alle 16 deelnemende teams nu al mogen juichen. ‘Door mee te doen aan deze competitie hebben de scholieren belangrijke 21st century skills geleerd, zoals programmeren, samenwerken en creatieve oplossingen bedenken: vaardigheden die belangrijk en leuk zijn om te leren. Dat is de reden waarom we deze wedstrijd – die in het Verenigd Koninkrijk al een enorm succes is – nu ook in Nederland organiseren.’

Impactvolle uitvindingen

‘Als studenten in de zorg, realiseren we ons dat technologie een steeds belangrijkere rol speelt’, zegt het team van ROC Nijmegen dat een uit-bed-hijskraan heeft bedacht. ‘Vanuit onze ervaringen in de verpleegkunde en verzorging, kwamen we op het idee iets te maken voor mensen die niet zelfstandig in of uit bed kunnen komen. Het komt erop neer dat een been automatisch omhoog wordt getild, zodat mensen geen hulp meer nodig hebben om in of uit bed te stappen.’ Het team van Bredero Mavo uit Amsterdam – met een gemiddelde leeftijd van 12,5 jaar oud het jongste deelnemende team – heeft een smell cube gemaakt. ‘Dat is handig voor mensen die niet (meer) kunnen ruiken. Een apparaatje herkent geuren en waarschuwt de mensen bij een slechte luchtkwaliteit’, vertelt het team over de werking. ‘Zo geeft een geluidssignaal bijvoorbeeld aan of een babyluier verschoond moet worden.’ Een ander voorbeeld van een uitvinding met potentieel grote impact is een navigatiesysteem voor mensen met Alzheimer, bedacht door het team van het Nova College uit de hoofdstad. ‘Met dit systeem kunnen mensen met Alzheimer objecten terugvinden en goed navigeren in een ruimte. De techniek die we daarbij gebruiken is triangulation om je positie te bepalen’, aldus het trotse team.

De andere uitvindingen waarover de jury zich mag buigen zijn:

• Raspberry Pi Air, de binnenklimaatmeter voor scholen (Wolfert tweetalig, Rotterdam)
  • Pi-care, een knuffelbeer, horloge en hub voor meervoudig gehandicapten (MBO College Zuidoost, Amsterdam)
  • Framboos Taart, een ladekast die je bedient met touchscreen (Over-Y College, Amsterdam)
  • Dionea, live happy, have a plant with a plan (ROC van Amsterdam)
  • Robot als hulp in verzorgingshuis (IJburg College, Amsterdam)
  • Mini-ventilators (IJburg College, Amsterdam)
  • Fall alarm, snelste hulp bij het vallen uit bed! (CSG Liugder, Drachten)
  • Robot-auto voor in ziekenhuizen (IJburg College, Amsterdam)
  • OmBer DaHas, een modulaire dispenser (Bredero Mavo, Amsterdam)
  • MediCare, een medicijncarrousel die helpt om op tijd medicijnen in te nemen (Bredero Mavo, Amsterdam)
  • Happy Birds, een zichzelf verschonende bodem voor een (vogel)kooi  (Bredero Mavo, Amsterdam)