De virtual reality-installatie The Fair Grounds heeft tijdens Cinekid de Gouden Leeuw publieksprijs gewonnen. lees meer

De virtual reality-installatie The Fair Grounds – Bananza! van DROPSTUFF en TeYosh heeft tijdens Cinekid de Gouden Leeuw publieksprijs én 3.000 euro in ontvangst genomen. Kinderen hebben tijdens Cinekid massaal gestemd op deze nominatie.

Gemixte realiteit

The Fair Grounds is een interactief multimediaal kunstwerk dat tijdens de openingsdagen van Biënnale van Venetië van 9 tot en met 14 mei 2017 toegankelijk was. Het is een kleurrijke experience voor zowel de deelnemers als de toeschouwers, maar geeft tegelijkertijd kritiek op de manier waarop oprukkend toerisme middeleeuwse binnensteden als Amsterdam en Venetië reduceert tot eendimensionale pretparken. De stad als decor voor de massatoerist.

Zes ‘kiddy rides’

Het werk bestaat uit zes zogenaamde ‘kiddy rides’: bewerkte kinderattracties in de kleuren van ‘De Stijl’, de beroemde kunstenaarsbeweging van onder andere Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld. De attracties zijn achter elkaar geplaatst alsof ze gezamenlijk een achtbaantje vormen. Voorbijgangers worden uitgenodigd om op de motorfiets, racewagen, helikopter, ‘Pikachu’, clown of het paardje plaats te nemen. Alle deelnemers krijgen een VR-bril op. Met één druk op een grote rode knop gaan alle attracties tegelijk aan en wordt in de virtuele werkelijkheid een bezoek gebracht aan Venetië of Amsterdam. The Fair Grounds maakt toeristen van de bezoekers van de Biënnale en kunstbeschouwers van de toeristen.