Volgens onderwijsminister Arie Slob is er volop aandacht en energie voor het toepassen van ICT bij het leren. lees meer

In het primair en voortgezet onderwijs is volgens onderwijsminister Arie Slob volop aandacht en energie voor het toepassen van ICT bij het leren. Dat is het belangrijkste resultaat van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT, zo meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Doorbraakproject Onderwijs & ICT

Het Doorbraakproject Onderwijs & ICT is een samenwerkingsverband van de ministeries van OCW en Economische Zaken, de PO-Raad en de VO-raad. Het heeft tot doel om belemmeringen weg te nemen, zodat ICT nog slimmer, efficiënter en op grotere schaal inzetbaar wordt.

Slob: 'Het gebruik van technologie en digitale leermiddelen in de klas is niet meer weg te denken. Doordachte digitalisering biedt kansen om met behulp van ICT het onderwijs verder te verbeteren.' Volgens Slob heeft het project ertoe bijgedragen dat vrijwel elke school moderne digitale middelen inzet om het onderwijs naar eigen inzicht vorm te geven. Ook is door het Doorbraakproject ‘een aantal randvoorwaarden voor veilige en toegankelijke digitalisering van het onderwijs verbeterd’, aldus de minister.

Resultaten vermeld in de brief

1. Het belangrijkste resultaat van het project is dat er nu volop aandacht en energie in het funderend onderwijs is voor het toepassen van ICT bij het leren. Vrijwel elke school zet moderne digitale middelen in om het onderwijs naar eigen inzicht vorm te geven. Het ministerie van OCW subsidieert ook in 2018 de projecten die scholen ondersteunen op dit gebied: het project van de PO-Raad ‘Slimmer leren met ICT’ in het primair onderwijs en het project van de VO-Raad ‘Leerling2020’ in het voortgezet onderwijs.
  2. Door het Doorbraakproject is een aantal randvoorwaarden voor veilige en toegankelijke digitalisering van het onderwijs verbeterd. Het privacyconvenant is inmiddels ondertekend door meer dan 200 leveranciers die digitale producten aanbieden. Na inwerkingtreding van de Wet pseudonimisering wordt er een pseudoniem voor leerlingen voor het gebruik van digitale leermiddelen ingevoerd. En er worden standaarden voor beveiliging en uitwisseling van gegevens geïmplementeerd.
  3. Een rode draad in het Doorbraakproject is de doelstelling om de positie van scholen en schoolbesturen ten opzichte van leveranciers te versterken. Vraagbundeling en het scherper formuleren van de eisen en wensen door scholen en besturen bevordert dat er leermiddelen en diensten op de markt komen die beter afgestemd zijn op de behoeften van het onderwijs van vandaag en morgen.

De brief van Slob hoort bij de brochure Doorbraakproject Onderwijs & ICT die hij ook naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.