Beleef de Lente gaat weer van start. Op 18 februari zet Vogelbescherming Nederland de camera’s bij broedende vogels live. lees meer

Beleef de Lente gaat weer van start. Op zondagochtend 18 februari zet Vogelbescherming Nederland in de uitzending van Vroege Vogels op NPO Radio 1 de camera’s bij broedende vogels weer live.

Bosuil, kerkuil en slechtvalk online volgen

Vanaf dat moment kan iedereen opnieuw meegenieten met het liefdesleven van onder meer de bosuil, steenuil, slechtvalk en ooievaar. Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland trekt al jaren honderdduizenden trouwe kijkers. Dit jaar volgt www.beleefdelente.nl weer een aantal toppers van vorig jaar. Naast de bosuil, die vaak in februari al eieren heeft, zijn dat de kerkuil, slechtvalk, steenuil, koolmees, ijsvogel en ooievaar. Bovendien is er dit jaar een spectaculaire nieuwe soort van heel dichtbij te bewonderen. Zodra de camera’s op 18 februari aan zijn, valt er direct genoeg te genieten. De bosuil is namelijk een vroege vogel, een zogenaamde vroege broeder. In deze tijd van het jaar kun je de mannetjes ’s avonds horen roepen, om zo een vrouwtje te lokken. Als de camera’s aan gaan zitten veel bosuilen al op de eieren te broeden.

Weblog

Behalve de live-beelden zijn op www.beleefdelente.nl dagelijks korte filmpjes met hoogtepunten te zien. Per vogel wordt een weblog bijgehouden door een deskundige om duiding te geven aan de beelden. Ook is er een forum waar kijkers met elkaar kunnen praten over de vogels en hun vragen kunnen stellen aan de deskundigen.