VO-content ontving de IPON Stimulerings Award 2018 voor het stimuleren van de ontwikkeling van open leermateriaal. lees meer

Op woensdag 7 februari ontving VO-content de IPON Stimulerings Award 2018. Juryvoorzitter Louis Hilgers reikte de Award uit aan Ron Zuijlen - directeur-bestuurder van VO-content - aan het einde van de eerste beursdag van de IPON 2018.

Stercollecties

“VO-content heeft de Nederlandse leermiddelenmarkt in beweging gebracht en gestimuleerd open leermateriaal serieus te gaan nemen. Docenten worden weer eigenaar van hun lesmateriaal en zijn minder afhankelijk van het keurslijf van een volledige vaststaande methode.” aldus het juryrapport. Stichting VO-content werkt samen met scholen in het voortgezet onderwijs aan de geleidelijke overgang naar onderwijzen en leren op maat. Basis hiervoor vormt open en online leermateriaal dat maatwerk mogelijk maakt: de Stercollecties. Alle Stercollecties vallen onder een Creative Commons licentie zodat docenten het leermateriaal kunnen combineren, aanpassen en aanvullen naar hun eigen onderwijswensen.

Open leermateriaal

Ron Zuijlen reageerde verheugd op de bekendmaking: “We realiseren ons dat het allemaal nog niet “klaar” is en deze IPON Award stimuleert om te blijven werken aan open leermateriaal door en voor docenten.” Getuige ook de volgende fase waar VO-content aan begint met de ontwikkeling van zogenaamde Stercollecties 2.0.

In het voortgezet onderwijs is de behoefte aan gepersonaliseerd leren en maatwerk voor individuele leerlingen sterk toegenomen. Veel deelnemende scholen geven aan dat zij behoefte hebben aan kwalitatief hoogwaardig, flexibel, digitaal leermateriaal dat hiervoor ingezet kan worden. Hiervoor worden de Stercollecties de komende jaren volledig herzien.