Tijdens Topklas Digital Design werken 60 leerlingen van middelbare scholen aan mediagerelateerde vragen van bedrijven. lees meer

Tijdens de vierde editie van de Topklas Digital Design werken 60 leerlingen van zes middelbare scholen aan mediagerelateerde vraagstukken van bedrijven.

Topklas Digital Design

Topklas Digital Design brengt het onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar. Tijdens het project maken leerlingen van middelbare scholen kennis met maak- en groeiprocessen waar samenwerking, innovatie en talentontwikkeling centraal staan. Design Thinking staat centraal tijdens het programma. Onder professionele begeleiding volgen de leerlingen in zes dagprogramma's de stappen: onderzoek, concepting, design, productie en presentatie. Daarbij leren ze allerlei vaardigheden die van pas komen om succesvol deel te kunnen deelnemen aan de maatschappij en het bedrijfsleven van de toekomst. De scholen die in 2018 mee doen: Hilfertsheem College, ATC, Gemeentelijk Gymnasium, College de Brink, A Roland Holst College en het Comenius College.

WNF en KRO-NCRV

Hoe kan het WNF leerlingen bewust maken van de foodindustrie? Hoe zorgt de KRO-NCRV ervoor dat ook niet-westerse jongeren kiezen voor de journalistiek? Dit zijn enkele vraagstukken waar de leerlingen mee aan de slag gingen. Naast het WNF en de KRO-NCRV zijn Media Perspectives, NPO FunX, MENSES, Start-up Lab, NICAM en de Media Mile verbonden als casepartner. Patricia Berk van het WNF: ‘’Onze verwachtingen worden nu al ruimschoots overtroffen: de oplossingen van de deelnemers zijn innovatief, verfrissend en praktisch uitvoerbaar. Het enthousiasme en de gedrevenheid waarmee ze aan dit project meedoen, is een belofte voor de toekomst’’.

Topklas Digital Design - Teachers Edition

Een nieuw onderdeel van het programma is de Topklas Digital Design – Teachers Edition. Docenten van het Hilfertsheem College, A. Roland Holst College en het Comenius College doen mee aan een verkorte Topklas Digital Design versie in de avond. Het doel van de Teachers Edition is het eigen maken van de vakdidactiek om deze binnen de school toe te passen.

Op 6 april gaan zowel de leerlingen als docenten hun oplossingen presenteren bij het Beeld en Geluid. Zij worden door een onafhankelijke jury beoordeeld. Topklas Digital Design is een project van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.