In 2018 wordt voor het eerst, in het 86 jarig bestaan van het Verkeersexamen, ook een volledig digitaal examen aangeboden. lees meer

In 2018 wordt voor het eerst, in het 86 jarig bestaan van het VVN Verkeersexamen, ook een volledig digitaal examen aangeboden. Tien procent van de scholen doet mee aan een pilot. Bij het digitaal verkeersexamen maken de kinderen het examen zelfstandig op een laptop of tablet. Het voordeel hiervan is dat door het gebruik van filmvragen verkeerssituaties beter in beeld worden gebracht en het examen ook makkelijker te maken is voor leeszwakke kinderen.

Beter visualiseren

Het digitale examen kenmerkt zich door het gebruik van o.a. korte filmpjes en een interactieve interface. Dat maakt het mogelijk om realistische verkeerssituaties nog beter te visualiseren. De digitale vorm biedt ook meer opties om de domeinen houding en veiligheidsbewustzijn nog beter te toetsen.

Het digitale examen heeft ook voordelen voor de leerlingen. Ze maken het examen zelfstandig op een PC of tablet in de klas. De voordelen op een rijtje:

• leerlingen zien 1 vraag tegelijk op het scherm. Dat geeft overzicht en zorgt dat ze zich op die vraag kunnen focussen.
  • leerlingen kunnen de foto’s en filmpjes vergroten en meerdere keren bekijken.
  • leerlingen kunnen hun antwoorden makkelijk verbeteren.
  • het is voor de leerlingen aantrekkelijker om het examen digitaal te maken. Kinderen uit de testgroep geven aan dat ze het leuk vinden om te doen en minder spannend dan een examen in een boekje.
  • De leerkracht beheert de toegang tot de examensite voor de leerlingen. Op de beheerpagina kan de leerkracht de resultaten van de leerlingen bekijken.