De nieuwe toolkit L.O.V.E. Online leert leerlingen over sexting, grooming en online veiligheid. lees meer

De nieuwe toolkit L.O.V.E. Online leert leerlingen over sexting, grooming en online veiligheid. De online toolkit is voor leerlingen in het praktijkonderwijs en vmbo. Met de ingrediënten uit de toolkit worden jongeren zich bewust van wat ze doen en kunnen ze beter keuzes maken over het aangaan van online contacten. Soa Aids Nederland en Bureau Jeugd & Media zijn de initiatiefnemers van L.O.V.E. Online.

Voorkomen online seksueel grensoverschrijdend gedrag

L.O.V.E. Online is een special bij Lang Leve de Liefde, een lespakket over liefde, relaties en seksualiteit. Het doel van het lespakket is om online seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Daarnaast moet het pakket de signalering van online incidenten rond liefde, seks en relaties op middelbare scholen verbeteren. De makers hopen ook de ontwikkeling van schoolbeleid over online veiligheid te stimuleren.

Complete toolkit

De toolkit bestaat uit een docentenhandleiding, stappenplan en lesmodule met een magazine voor leerlingen. Het stappenplan Sexting kan ingezet worden als een ‘EHBO kit’ op scholen. Bijvoorbeeld om snel duidelijk te krijgen wat te doen na een incident en zo de sociale veiligheid op school te herstellen. In de bijbehorende ouderfolder vinden ouders tips om met hun kind te praten over social media, sexting en grooming.

De toolkit is vanaf woensdag 27 september 2017 beschikbaar op de website van Lang Leve de Liefde.