Antisemitisme, racisme en discriminatie komen overal in Europa voor. Het interactieve online lesmateriaal Stories that Move geeft leerlingen tools tegen discriminatie. lees meer

Antisemitisme, racisme en discriminatie komen overal in Europa voor. Dit beïnvloedt het leven van jongeren. Stories that Move laat leerlingen nadenken over diversiteit en discriminatie. Stories that Move bestaat uit 5 leerpaden met informatie, opdrachten en levensverhalen. Het materiaal is gratis.

Persoonlijke ervaringen

In Stories that Move vertellen Europese leeftijdsgenoten positieve verhalen maar ook hun eigen ervaringen met uitsluiting en discriminatie. Het lesmateriaal richt zich op racisme, antisemitisme, en de discriminatie van Roma en Sinti, Moslims en LHBT’ers. Deze inclusieve benadering biedt ruimte voor elk verhaal. Filmpjes laten leerlingen zien dat jongeren overal in Europa vergelijkbare dingen meemaken. Naast deze persoonlijke invalshoek laat Stories that Move ook een bredere kijk op de werking van vooroordelen en discriminatie zien.

Opbouw lesmateriaal

Het online lesmateriaal is opgebouwd uit vijf leerpaden. De verhalen van de jongeren uit de filmpjes staan steeds centraal. De leerpaden bestaan uit meerdere lessen (routes) van ongeveer 50 minuten. In elke les (route) komt één thema aan bod. Elke route begint met een opdracht waarin leerlingen worden aangemoedigd om goed na te denken over hun eigen standpunten.

Meer weten? Kijk op www.storiesthatmove.org en registreer je via de site. Gebruik van het lesmateriaal is gratis.