Vakevenement Platform Onderwijs & Facilitair (POF) op 24 en 25 april presenteert school van de toekomst. lees meer

Technologische ontwikkelingen op facilitair gebied zijn nauwelijks bij te houden. Toch worden van onderwijsinstellingen toekomstbestendige gebouwen en processen verwacht. Het nieuwe vakevenement Platform Onderwijs & Facilitair (POF) geeft bezoekers een blik in het onderwijs van de toekomst.

Innovaties

POF 2018 is de enige vakbeurs met facility-oplossingen specifiek voor onderwijsinstellingen (van PO tot WO) en vindt plaats op 24 en 25 april 2018 in Nijkerk. “Er zijn verschillende grote vakbeurzen die zich ofwel richten op het facilitaire segment of op de onderwijsmarkt”, vertelt Han van Egdom, een van de initiatiefnemers. “Wat wij vooral nog misten, was een combinatie van die twee werelden. Met specifieke innovaties en ontwikkelingen waar iedere onderwijsinstelling van kan profiteren.”

Pijlers

De vakbeurs is gebaseerd op acht pijlers: Huisvesting, Inrichting, Schoonmaak, Catering, Schoolomgeving, Dienstverlening, ICT & Multimedia en Veiligheid & Beveiliging. Binnen deze deelgebieden zullen zo’n 70 exposanten hun nieuwste producten en diensten presenteren en in de theaters op de beursvloer kunnen de bezoekers terecht voor interactieve workshops en presentaties.

Zelf mouwen opstropen

Openbare basisschool West uit Capelle aan den IJssel is zelf voorloper op dit gebied en al gestart met een school voor de toekomst. “Onze school beschikt over een Integraal Kindcentrum (IKC), een schooltuin, een bibliotheek, een wijkcentrum, twee wetenschap en techniek lokalen, een LEGO Education Innovation Studio en vier ruime lokalen, tot wel 100 vierkant meter,” zegt Johan Hof, docent op o.b.s. West. “Door zelf de mouwen op te stropen, proberen we het onderwijsveld te inspireren en te motiveren.”

High Tech Education Camous

Zijn ambitie blijft om ooit een échte school voor de toekomst te mogen bouwen. “In deze High Tech Education Campus willen we graag met bedrijven en geïnteresseerde partijen het onderwijs van de 21ste eeuw verder ontwikkelen. Want met en High Tech Education Campus kunnen we Nederland klaarstomen om tot de top 5 van kenniseconomieën te behoren. Stil blijven zitten is geen optie.”

www.pof-online.nl