Bijna de helft (45,9%) van de onderwijsprofessionals vindt dat hun onderwijsinstelling onvoldoende beveiligd is tegen hackers. Ook geeft een derde (33,7%) van hen aan dat de onderwijsinstelling waar zij voor werken de online privacy van haar leerlingen niet kan garanderen. Dit blijkt uit onderzoek van SLBdiensten onder 303 onderwijsprofessionals.
Zorgwekkend
‘Het is zorgwekkend dat zo’n hoog percentage van de ondervraagde onderwijsprofessionals denkt dat de bescherming van persoonsgegevens op hun onderwijsinstelling onveilig is. Deze cijfers stemmen tot nadenken over het niveau van online security binnen onderwijsorganisaties’, zegt Jeroen Borgsteede, algemeen directeur van SLBdiensten. ‘Ook met de komst van de nieuwe wetgeving op het gebied van databeveiliging en bescherming van persoonsgegevens is het onderwijsinstellingen er veel aan gelegen hun IT-infrastructuur en data goed te beveiligen.’
Geen garantie online privacy
Een derde van de ondervraagden (33,7%) geeft aan te denken dat hun onderwijsinstelling de privacy van haar leerlingen niet kan garanderen. Met name de 60-plusser (46%) denkt dat zijn werkgever niet garant kan staan voor een veilige digitale omgeving. Gegevens van leerlingen worden tegenwoordig online allemaal bijgehouden en eenvoudig via het netwerk gedeeld. ‘In de praktijk merken we dat scholen zeer afhankelijk zijn van digitale leermiddelen. Het is daarom van essentieel belang dat het schoolnetwerk goed beveiligd is’, zegt XX. ‘Hackers kunnen tegenwoordig met simpele software alle wachtwoorden verzamelen en vervolgens met deze accounts zelf inloggen. Digitaal pesten, sabotage, chantage en manipulatie liggen dan volledig open voor deze hackers, die vaak zelf nog student zijn.’
Gebrek aan kennis
‘Een gebrek aan expertise en middelen is vaak de reden voor een ondermaats beveiligde online omgeving’, zegt Borgsteede. 70% van de ondervraagden denkt dat hun collega’s onvoldoende kennis hebben van de nieuwe privacywetgeving. ‘Veel bedrijven zijn op zoek naar privacy-specialisten. Deze zijn moeilijk te vinden omdat ze aan een breed eisenpakket moeten voldoen. Ze moeten technisch onderlegd zijn, voldoende juridische kennis hebben en de onderwijswereld begrijpen, kortom een echte allrounder zijn’, zegt Borgsteede. ‘Binnen onderwijsinstellingen zie je dat docenten ook vaak de ICT oppakken, maar hier geen expert in zijn. Onderwijsinstellingen zouden meer geld en tijd moeten vrijmaken om experts aan te nemen of op te leiden, zodat de online veiligheid van hun leerlingen en werknemers gegarandeerd kan worden.’