Op helft basisscholen is weinig aandacht voor digitale vaardigheden. Samen Digiwijzer kan scholen helpen. lees meer

Op naar schatting de helft van alle basisscholen is nauwelijks aandacht voor digitale vaardigheden. Dit blijkt uit een inventarisatie onder partners van CodePact en Mediawijzer.net. Samen met Kennisnet starten deze organisaties Samen Digiwijzer, een nieuwe aanpak om scholen en leerkrachten te helpen digitale geletterdheid in te voeren in het basisonderwijs.

Digitale vaardigheden in nieuw curriculum

Digitale vaardigheden, zoals basiskennis over ICT, informatievaardigheden, mediawijsheid en het begrijpen hoe computers werken, worden in het nieuwe curriculum voor het basisonderwijs opgenomen. “In het nieuwe regeerakkoord staat dat dit nieuwe curriculum al in 2019 in werking treedt. Scholen zullen waarschijnlijk nog circa vijf jaar na invoering de tijd krijgen om digitale geletterdheid in alle leerjaren door te voeren. Met gecoördineerde hulp aan scholen kunnen we voorkomen dat de komende jaren bijna een miljoen basisschoolleerlingen onnodig buiten de boot vallen”, aldus CodePact-programmamanager Margreet de Vries.

Geen goede infrastructuur

“De komende maanden gaan we meer in detail kijken naar de redenen waarom scholen nog geen aandacht besteden aan digitale vaardigheden,” kondigt Mary Berkhout, programma-directeur van Mediawijzer.net aan. “De redenen die zij opgeven zijn uiteenlopend: andere prioriteiten, geen goede infrastructuur zoals internetverbinding en computers, te weinig geld en onvoldoende vaardigheden van leerkrachten. Wij kunnen hen daarbij helpen en verbinden aan netwerkpartners die maatwerk kunnen leveren.”

Groningse ‘Digideal’

Een voorbeeld van hoe dit lokaal uitwerkt is de 'Digideal', die vrijdag 13 oktober 2017 in Groningen tussen de gemeente en een groot aantal scholen in de stad Groningen getekend wordt. Dit is een initiatief van StartupDelta. In de Digideal zijn afspraken vastgelegd om gezamenlijk te werken aan een structurele inbedding van digitale geletterdheid. Constantijn van Oranje, Special Envoy StartupDelta, vertelt: “Scholen staan niet alleen bij het invoeren van digitale geletterdheid. Deze initiatieven laten zien dat veel partijen, waaronder ook gemeenten en bedrijven, bereid zijn te helpen. Groningen bewijst dat we niet hoeven te wachten tot het nieuwe curriculum verplicht is. We kunnen nu al beginnen. We hopen dat vele andere steden volgen!”

Als je als leraar nu al aan de slag wilt gaan met deze digitale vaardigheden kun je je aanmelden op www.samendigiwijzer.nl.