In maart is een pilot gestart waarin middelbare scholen de school-oudercommunicatie via de app hoy laten verlopen. lees meer

In maart 2018 is een landelijke pilot van start gegaan waarin drie middelbare scholen de school-oudercommunicatie via de app hoy laten verlopen. Directeur Peter de Visser van Stad & Esch, is enthousiast.

Diverse kanalen

In de praktijk verloopt de communicatie tussen school en ouders via diverse kanalen. Sommige mentoren gebruiken whatsapp, de school zet informatie op facebook en de directie stuurt nog brieven. Ouders en verzorgers raken in de war en docenten zijn onnodig veel tijd kwijt met communiceren en herinneringen versturen. Dat kan slimmer, dachten de makers van hoy.

Communicatie via app hoy

Hoy zorgt ervoor dat alle berichten, nieuws en formulieren van de school in één slimme en gebruiksvriendelijke interface staan. Hoy-oprichters Tobias de Graaf en Thom Rietberg lichten toe: “We waren bezig met de ontwikkeling van een online informatieplatform voor scholen, toen uit gesprekken met scholen en ouders bleek dat er op het gebied van communicatie veel verbeterd kon worden. We kregen meteen allerlei ideeën over hoe dat anders en makkelijker zou kunnen, in een echt tweerichtingsgesprek. Ouders en docenten van nu zijn slim en snappen digitale ontwikkelingen goed. Logisch dus om de school-oudercommunicatie met een app de 21e eeuw in te trekken.”

Gericht berichten sturen

Ouders installeren de app op hun smartphone en zien al het nieuws van de school en de notificaties die de school of mentor ze heeft toegestuurd. Ook formulieren en datumprikkers worden in de app ingevuld. Scholen kunnen op hun beurt heel gericht berichten sturen naar bepaalde groepen: alle ouders van leerlingen uit klas 2B, of van het hele vierde jaar, of naar iedereen die een kind op de havo heeft. Anders dan bijvoorbeeld Magister is hoy niet bedoeld om leerlingen ‘te volgen’: het is puur om het contact tussen ouders en school makkelijker te laten verlopen.

Pilot

Aan de pilot doen het Eemsdeltacollege uit Delftzijl mee, Stad & Esch uit Meppel en het Actief College uit Oud-Beijerland. Directeur Peter de Visser van Stad & Esch: “Met hoy kunnen we makkelijk, snel en duidelijk communiceren met ouders over onderwerpen die zich lenen voor snel informeren. Als het er om gaat, gaan we natuurlijk met elkaar in gesprek. Wat mij vooral aanspreekt in de app, is dat het veel minder omslachtig wordt voor mentoren en ouders. Zij doen het via één simpele weg, de hoy-app. Het past uitstekend bij Stad & Esch en bij de huidige tijd: we gebruiken ict in ons onderwijs daar waar het iets toevoegt, dus dan wil ik ook dat we de nieuwste en slimste technieken gebruiken op andere gebieden.”