De KRO-NCRV lanceert in het kader van de Week tegen Pesten de online game ‘Wij zijn LIT’. lees meer

Foto © KRO-NCRV

Pesten beperkt zich niet meer tot het schoolplein. Daarbuiten, maar vooral ook online gaat het verder. Om dit probleem aan te pakken lanceert KRO-NCRV in samenwerking met Stichting Kikid de online game ‘Wij zijn LIT’. De lancering vindt plaats in de Week tegen Pesten van 18 tot en met 22 september 2017.

Real life experience
In ‘Wij zijn LIT’ gaan jongeren via de gelijknamige groeps-WhatsApp in gesprek en krijgen zo in een real life experience meer zicht op hun eigen rol tijdens een pestsituatie. In de game hebben jongeren contact met vier virtuele personages. De keuzes die de jongere maakt, beïnvloeden het gesprek. De dialogen zijn geschreven met behulp van jongeren en worden verrijkt met foto’s, audio en video. Met deze game probeert KRO-NCRV de wegkijkende omstander, die het gepest kan stoppen, te motiveren om zijn mond te openen als er gepest wordt.

Lesmateriaal tegen pesten
Stichting Kikid heeft lesmateriaal ontwikkeld dat aansluit op de game. Leerkrachten van het 2e en 3e leerjaar van het voortgezet onderwijs kunnen dit materiaal via de website van Kikid aanvragen, en naar eigen inzicht inzetten tijdens de lessen.

Snapchat filter
Vanaf 14 september is er een Snapchat filter beschikbaar waarmee jongeren kunnen laten zien dat ze meedoen aan 'Wij zijn LIT'.