De OBA heeft OBAjunior.nl ontwikkeld, een zoek- en ontdeksite voor kinderen. lees meer

De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) heeft OBAjunior.nl ontwikkeld, een zoek- en ontdeksite voor kinderen. Op deze site vinden zij boeken, informatie en activiteiten die voor kinderen betrouwbaar en interessant zijn.

Relevante zoekresultaten

Soms kan een zoektocht naar een boek in de OBA-catalogus best overweldigend zijn. Wie bijvoorbeeld ‘vossen’ in het zoekvenster intypt, krijgt ruim 2.000 resultaten. Met de nieuwe site OBAjunior.nl zien kinderen alleen zoekresultaten die voor hen geschikt zijn. Daarnaast biedt de zoekmachine andere bronnen die voor de doelgroep relevant zijn, bijvoorbeeld informatieve video's van NTR Schooltv.nl met titels zoals het Klokhuis.

OBA-directeur Martin Berendse: “Met ruim 100.000 jeugdleden kun je stellen dat kinderen en jongeren heel belangrijk zijn voor de OBA. Het is dan ook van belang dat we ook met onze website aansluiten bij de belevingswereld van deze doelgroep. De site OBAjunior.nl biedt hierin een antwoord en is ontwikkeld met input van kinderen zelf.”

Basisschoolleeftijd

Op OBAjunior.nl staan kinderen in de basisschoolleeftijd centraal. Zo is de site vormgegeven op een manier die het zoeken extra aantrekkelijk maakt: de boekomslagen zijn duidelijk in beeld en kinderen kunnen eenvoudig een persoonlijke leeslijst maken door boeken te verslepen. Populaire series zoals De waanzinnige boomhut zijn meteen zichtbaar en verschillende thema’s worden uitgelicht op ‘boekenplankjes’. Ook biedt de site informatie over OBA-activiteiten voor kinderen, zoals jeugdtheater en leren programmeren bij Maakplaats 021.

Zoeken op diverse niveaus

Om de zoekresultaten zo passend mogelijk te maken, kiest het kind tijdens het zoeken voor één van de drie hoofdcategorieën: lezen, informatieve boeken of voorlezen. De keuzes die worden gemaakt in het zoekproces zijn duidelijk zichtbaar, zodat het kind leert hoe een zoekmachine werkt. De resultaten worden verrijkt met extra informatiebronnen, zoals fragmenten uit Klokhuis, maar ook resultaten uit Wizenoze, een database waarin betrouwbare websites opgenomen zijn waarmee jongeren veilig kunnen zoeken.

Met dank aan de kinderen

De website OBAjunior.nl is ontwikkeld met hulp van het testpanel van kinderen dat in OBA IJburg hun ongezouten mening hebben gegeven.