Vanaf voorjaar 2018 kunnen Amsterdamse basisschoolleerlingen op ontdekkingsreis met Groeistad. lees meer

Vanaf voorjaar 2018 kunnen Amsterdamse basisschoolleerlingen op ontdekkingsreis door hun eigen stad. Met het nieuwe onderwijsprogramma Groeistad gaan ze aan de hand van gebouwen en kunstwerken rondom hun school op zoek naar de verhalen in hun eigen buurt.

Digitale kaart

Kern van het lesprogramma Groeistad is een de digitale kaart van Amsterdam die een schat aan informatie en verhalen ontsluit en leerlingen op weg helpt bij hun persoonlijke ontdekkingsreis door hun eigen buurt. Leerlingen voegen op hun beurt eigen foto’s, video’s en persoonlijke verhalen toe om ze te delen met hun klas- en stadsgenoten. Op deze manier geven ze zelf betekenis aan hun stad.

Directe leefomgeving

Groeistad is ontstaan naar aanleiding van een behoefte vanuit de scholen. Amsterdam kende nog geen project dat uitgaat van de directe leefomgeving van de leerlingen zelf, waarin het erfgoed in de buurt ontsloten wordt.

Hele land

In de toekomst zou het format van het project wellicht ook in andere plaatsen in het land kunnen worden overgenomen zodat kinderen het hele land in kaart kunnen brengen. Groeistad is een gezamenlijk initiatief van het Amsterdam Museum, Architectuurcentrum Amsterdam, Monumenten en Archeologie, het Stadsarchief en CBK Zuidoost, ondersteund door Mocca. Groeistad wordt in nauwe samenwerking met scholen ontwikkeld.