Jongeren en BN’ers in mediawijsheiddebat

Met het Mediawijsheid Debat in Beeld en Geluid is de Week van de Mediawijsheid 2017 officieel gestart. Onder toeziend oog van juryleden als 3FM-dj Domien Verschuuren en Meester Bart gingen vmbo-scholieren en docenten met elkaar in gesprek over stellingen als ‘Mensen die fake nieuws verspreiden moeten een hoge boete krijgen’.

Nepnieuws en privacy

Walter Freeman van het Nederlands Debat Instituut leidde het debat. Thema’s die aan bod kwamen waren onder meer: privacy, nepnieuws en hoe je in sociale situaties met je smartphone omgaat.

YouTubers

De jury, die bestond uit 3FM-dj Domien Verschuuren, YouTubers Jiami Jongejan en Nesim Najih van het kanaal Supergaande, Bart Ongering van Meester Bart en Ivo Duijsings van NOS Mashup, liet zich inspireren door de debatkunsten van de 30 deelnemende vmbo-scholieren en hun docenten. Zo liet Meester Bart na afloop van het debat over de stelling ‘Er moet een verplicht examen mediawijsheid komen voor zowel docenten als leerlingen’ weten van mening te zijn veranderd. “Als ik naar mijn collega’s in het land kijk, is er best wat behoefte onder docenten om beter leren om te gaan met media. Ik heb alle vertrouwen in de jeugd, maar zonder examen is het voor docenten ook makkelijk om er niets aan te doen. En de jeugd heeft ons toch ook echt nodig om te horen wat wel en niet goed is”, zo stelde Meester Bart.

Zelf debatteren in de klas

Het Mediawijsheid Debat, een productie van Mediawijzer.net, Beeld en Geluid, Nederlands Debat Instituut en VodafoneZiggo, is online terug te zien via: www.mediawijsheiddebat.nl/uitzending. Dinsdag 21 november 2017 wordt het debat bovendien om 19:00 uur uitgezonden op Kanaal 13 van Ziggo. Dankzij de inleidende filmpjes en stellingen die op de website www.mediawijsheiddebat.nl staan, kunnen docenten ook zelf met hun leerlingen in debat. De stellingen zijn bedoeld voor klassen uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs (vmbo, havo, vwo).

De Week van de Mediawijsheid 2017

Van 17 tot en met 24 november 2017 vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. Het thema luidt: ‘Generatie Media: samen mediawijs’. De campagneweek is gestart met het Mediawijsheid Debat in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en wordt een afgesloten met de Onderwijsconferentie digitale geletterdheid van Kennisnet in samenwerking met Beeld en Geluid, Mediawijzer.net en SLO, eveneens in Beeld en Geluid. Tijdens de week roept Mediawijzer.net docenten, professionals, ouders, kinderen en jongeren op om zowel thuis als in de klas samen in gesprek te gaan over ons online gedrag en mediawijze vaardigheden. Dit gebeurt onder meer door de MediaMasters Game die gedurende de week door meer dan 150.000 kinderen uit groep 7 en 8 wordt gespeeld en meer dan 120 activiteiten door heel het land. Kijk voor meer informatie op: www.weekvandemediawijsheid.nl