Groep 8C van KDBS Het Tangram uit Rotterdam is de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. Lees verder

Groep 8C van KDBS Het Tangram uit Rotterdam is de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. De klas streed samen met duizenden klassen om de felbegeerde titel in de achtste editie van MediaMasters: Nederlands grootste mediawijsheidproject voor groep 7 en 8. Na vijf speldagen de wereld van mediawijsheid te hebben ontdekt in de klas en thuis, bleek de Rotterdamse klas de spannende serious game het best te hebben doorlopen en de meeste bits (punten) te hebben gescoord. ‘We hebben enorm genoten en zijn heel erg trots dat we gewonnen hebben’, aldus leerkracht Bop Marchal. Dit jaar werd een recordaantal van ruim 180.000 leerlingen aangemeld voor de game. ‘Wij vinden mediawijsheid belangrijk bij ons op school. MediaMasters is ontzettend spannend en een welkome afwisseling tussen de andere lessen door met een educatieve functie. We hebben enorm genoten en zijn heel erg trots dat we gewonnen hebben. De leerlingen hebben hard gewerkt om ook alle thuisopdrachten te doen, zoals filmpjes maken’, aldus Bop Marchal te midden van een dolenthousiaste klas.

Basiskennis mediawijsheid
Door het spelen van MediaMaster hebben leerlingen door het hele land basiskennis opgebouwd over mediawijsheid. In de vernieuwde MediaMasters-wereld gingen leerlingen aan de slag met vragen en opdrachten zoals echte profielen van nepprofielen onderscheiden, phishingmails herkennen, Insta-posts privacyproof maken en een programmeeropdracht uitvoeren. De landelijke wedstrijd van MediaMasters is een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid.

Meest mediawijze klas in het speciaal onderwijs
MediaMasters werd ook gespeeld in het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs. Alle clusters konden meedoen waaronder ook dove of slechthorende kinderen uit cluster 2. Speciaal voor hen waren de filmafleveringen tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal. Bovenbouw 7 van SBO de Toermalijn uit Helmond werd de winnaar van het klassement speciaal onderwijs. 'De kinderen worden op een interactieve manier betrokken bij het spel, waardoor de betrokkenheid en de leerwinst groot is. Het is voor iedereen duidelijk dat je je huis of fiets beveiligt, maar bij sociale media staan we daar nog onvoldoende bij stil. MediaMasters heeft er in positieve zin aan bijgedragen om daar slimmer mee om te gaan', aldus meester Rutger.

Extra aandacht voor cybercrime
Uit onderzoek dat vorige week werd gepubliceerd door Mediawijzer.net, blijkt bijna twee derde van de Nederlandse jongeren hun mediagebruik onvoldoende onder de duim te hebben. MediaMasters laat kinderen al op de basisschool kennismaken met belangrijke mediawijsheidthema’s. Dit jaar was er in de game extra aandacht voor het thema cybercrime. Uit stellingen die veel leerlingen tijdens het spelen van MediaMasters hebben ingevuld, blijkt dat meer dan 60% van de leerlingen zegt thuis of op school niet genoeg te leren over cybercriminaliteit, om zichzelf hier goed tegen te kunnen beschermen. 'De klas vond het erg leerzaam om met vragen over cybercrime aan de slag te gaan, met name over hoe websites gehackt kunnen worden en vragen over programmeren', vertelt Bop, die zelf ook nog wat heeft opgestoken van de game: ‘Ik vond de vragen over phishingmails interessant. Daar heb ik zelf echt nog wat van geleerd.’

Leerlingen herkennen (on)gezond beeldschermgebruik wel, verslavende games niet
Uit de spelresultaten blijkt dat landelijk vrijwel alle leerlingen erkennen dat gamers te lang achter een beeldscherm kunnen zitten. Ook weten veel kinderen wat grooming inhoudt en welke trucjes hierbij worden toegepast, zoals het gebruik van nepprofielen en hoe deze kunnen worden herkend. Landelijk scoren kinderen het slechtst op het herkennen van verschillende technieken die gamemakers gebruiken om gamers verslaafd te maken. Ook scoren kinderen landelijk slecht op het herkennen van (sluik)reclametechnieken, online reclame en hoe cookies werken. Uit de stellingen die duizenden leerlingen hebben ingevuld over het eigen mediagedrag, blijkt daarnaast dat minder dan 10% van de leerlingen zich onzeker voelt als de eigen foto minder likes krijgt dan een foto van een vriend. Meer dan 15% van de leerlingen stuurt berichtjes waarin staat ‘stuur dit door naar 10 vrienden’ meestal door.

MediaMasters speelt een belangrijke rol in het onderwijs’
‘Felicitaties aan de winnende klassen en alle andere klassen die hebben meegedaan! Ik ben superblij dat weer zoveel klassen MediaMasters met groot plezier hebben uitgespeeld. Ondanks het verlengen van de speelduur vanwege een technische hick-up. Het laat zien hoe ontzettend belangrijk mediawijsheid voor scholen is’, aldus Mary Berkhout-Nio, programmadirecteur van Mediawijzer.net, initiatiefnemer van MediaMasters.

Landelijke winnaars regulier basisonderwijs

1. KDBS Het Tangram, Zuid-Holland