In de Week van de Mediawijsheid maken 20.000 jongeren kennis met het lesprogramma Online Masters. lees meer

In de Week van de Mediawijsheid (17 tot 24 november) maken 20.000 jongeren kennis met interactieve lesprogramma ‘Online Masters’. Dit gratis lesprogramma van VodafoneZiggo is ontwikkeld om digitale vaardigheden te bevorderen.

Nepnieuws

Vier onderwerpen staan in het lesprogramma centraal: de digitale wereld, creatief en vaardig online, veilig online en bewust online. De meeste jongeren hebben moeite met het beoordelen van nepnieuws en het vinden van informatie online. Ook overschatten jongeren hun digitale vaardigheden en wordt op scholen nog nauwelijks onderwezen in digitale vaardigheden omdat het nog niet verplicht is. Dat blijkt uit onderzoek van Kennisnet en Mediawijzer.net.

Online Masters

‘Online Masters’ is speciaal ontwikkeld voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs en is het hele jaar gratis te volgen. De onderwerpen worden ingeleid door diverse bekende ‘masters’, van professoren tot vloggers o.a. Felienne Hermans van TU Delft, vlogger Thomas Smagge en internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten). Zij nemen leerlingen via korte videoclips mee in hun digitale wereld. Ook ouders worden betrokken via thuisopdrachten.

Digitale bagage

Onlangs is de Tweede Kamer akkoord gegaan met een versnelde opname van digitale geletterdheid in het curriculum. Totdat dit thema in het onderwijs is geïntegreerd streeft VodafoneZiggo ernaar zoveel mogelijk jongeren kennis te laten maken met technologie en het brede scala aan digitale mogelijkheden. “De wereld wordt steeds digitaler en de ontwikkelingen gaan razendsnel”, ligt VodafoneZiggo directielid Marieke Dekker toe. “Voor veel mensen is dat moeilijk bij te benen en dat heeft effect op onze maatschappij. Niet alleen op het onderwijs, maar ook op de overheid en het bedrijfsleven. Daarom is het essentieel dat we kinderen en jongeren voorzien van de juiste digitale bagage.”

Collega’s voor de klas

Het lesprogramma Online Masters wordt gelanceerd tijdens de nationale Week van de Mediawijsheid (17 tot 24 november 2017). Die week staan, verspreid door het hele land, honderden medewerkers van VodafoneZiggo voor de klas om een introductieles te geven. Jeroen Hoencamp, CEO VodafoneZiggo: “Ik vind het ontzettend belangrijk dat initiatieven zoals deze vanuit het hele bedrijf worden omarmd. Daarom support ik van harte dat er tijdens de Week van de Mediawijsheid collega’s vanuit alle lagen van het bedrijf voor de klas staan. Natuurlijk sta ik zelf ook voor de klas. VodafoneZiggo staat voor plezier en vooruitgang. Het stimuleren van jongeren en hun talenten speelt daarin een belangrijke rol.”

VodafoneZiggo ontwikkelde het lesprogramma met medewerking van ECP/VeiligInternetten.nl en Mediawijzer.net. Ongeveer 20.000 kinderen maken in de kick off week kennis met het lesprogramma. Vanaf vandaag kan iedereen het gratis aanvragen en gebruiken via www.online-masters.nl.”

Mediawijsheid Debat

Daarnaast organiseert VodafoneZiggo in de Week van de Mediawijsheid samen met Mediawijzer.net, Beeld en Geluid en het Nederlands Debat Instituut het Mediawijsheid Debat. Op vrijdag 17 november gaan jongeren, docenten en mediamakers met elkaar in gesprek over mediawijsheid. Dit wordt op dinsdag 21 november om 19:00 uur uitgezonden op Ziggo kanaal 13.