Basisschoolleerlingen kunnen voortaan gratis en op een laagdrempelige manier leren programmeren met CyberPi. lees meer

Basisschoolleerlingen kunnen gratis en op een laagdrempelige manier leren programmeren. Na een succesvolle pilot waaraan kinderen uit de Indische Buurt in Amsterdam en leerkrachten van diverse Nederlandse basisscholen deelnamen, komt het lesprogramma CyberPi nu als online lesboek.

Online lesboek

Cyberpi is bedoeld om basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 te leren programmeren. De lessen zijn zo opgezet dat leerlingen geen specifieke voorkennis nodig hebben en elke docent er zonder hulp mee aan de slag kan. Leerlingen kunnen animaties maken, spelletjes programmeren, eenvoudige websites bouwen en apparatuur bedienen. Dat doen ze met behulp van de goedkope Raspberry Pi, een computer op creditcardformaat.

Geslaagde proef

Vanaf maart 2016 werd CyberPi als naschools lesprogramma aangeboden aan kinderen uit groep 8 van drie basisscholen in de Indische Buurt in Amsterdam. Tevens vond een sessie met basisschoolleerkrachten plaats, om te toetsen of de lesstof voor hen duidelijk en praktisch was. In tien lesmiddagen leerden zij onder meer hoe ze eigen minispelletjes op Minecraft konden programmeren, een robotauto, slimme thermostaat of camera konden bedienen, of lampjes aan en uit konden zetten. Studenten van de UvA en medewerkers van XS4ALL fungeerden als docenten. De proef was een succes en Stichting Cybersoek heeft de lessen uitgebreid tot een online lesboek.

Digitale geletterdheid

Bij de ontwikkeling van CyberPi werkte de Amsterdamse Stichting Cybersoek samen met internetprovider XS4ALL en de Universiteit van Amsterdam. De initiatiefnemers lopen vooruit op de plannen om van programmeren een verplicht vak te maken in het basis- en voortgezet onderwijs in 2020. Een doel waar bedrijven, overheden en non-profitorganisaties sinds 2015 aan werken toen op initiatief van voorzitter Neelie Kroes van StartupDelta het CodePact werd gestart. Ook het nieuwe kabinet laat in 2017 in het regeerakkoord weten dat er meer aandacht komt voor digitale geletterdheid en praktische vaardigheden.

Het online lesboek is te vinden op www.cyberpi.nl