Op de Grote Maakplaatsdag op 25 maart opent de vierde vestiging van Maakplaats 021, de digitale speelkamer voor kinderen. lees meer

foto: Grote Maakplaatsdag ©Waag Society

De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) opent tijdens de Grote Maakplaatsdag op zondag 25 maart een vierde vestiging van Maakplaats 021, de digitale speelkamer voor kinderen van de OBA. Sinds 2017 opent de OBA maakplaatsen in verschillende Amsterdamse buurten om kinderen tussen 8 en 16 jaar te leren werken met nieuwe technologieën. Het nieuwste filiaal aan de Slotermeerlaan in Nieuw-West wordt feestelijk ingehuldigd door OBA Kinderdirecteur Darryl Amankwah.

21e eeuwse vaardigheden

‘We zijn ontzettend trots op deze vierde Maakplaats 021. Ook hier hopen we zoveel mogelijk kinderen kennis te laten maken met digitale fabricage en stadmaken - het bedenken van slimme oplossingen om je buurt leuker te maken,’ zegt Martin Berendse, directeur van de OBA. Berendse: ‘Leren door te maken staat centraal. Kinderen doen, met onder meer 3D-printers en vinylsnijders, ervaring op met 21 first century skills, de vaardigheden die je nodig hebt in de 21e eeuw. Tegelijkertijd ontdekken ze de eigen buurt in workshops stadmaken.’

Feestelijke opening

Tijdens de Grote Maakplaatsdag kunnen kinderen en andere buurtbewoners Maakplaats 021 ontdekken. Om 13.00 uur is er een feestelijke en spectaculaire opening met OBA Kinderdirecteur Darryl, daarnaast zijn er ieder uur inloopworkshops. José Remijn, Educator van Maakplaats 021: ‘De Grote Maakplaatsdag staat in het teken van de lente. We gaan bijenpaleizen bouwen en vogelvilla’s maken. We nodigen buurtbewoners en geïnteresseerden van harte uit om mee te doen. Dat geldt natuurlijk ook voor ná de opening, want we zijn vanaf dan vier dagen per week open.’

Maakplaats 021

Maakplaats 021 is een initiatief van OBA, Waag Society, Pakhuis de Zwijger en de Hogeschool van Amsterdam en komt tot stand met steun van de Gemeente Amsterdam. Maakplaats 021 is als concept uniek in de Nederlandse bibliotheekwereld. De partners zien het als gezamenlijke uitdaging om participatie aan de informatiesamenleving voor kinderen te vergroten. Iedereen moet de kans krijgen de vaardigheden te ontwikkelen die passen bij deze tijd.