Lesprogramma Doe je digiding! bereidt jongeren voor op de digitale overheid. Lees verder

Stichting Digisterker lanceert per 1 maart het online lesprogramma ‘Doe je digiding! Jongeren en de digitale overheid’. Het programma richt zich op jongeren tussen 15 en 18 jaar in het vmbo en mbo. Met het programma zegt de stichting te willen voorkomen dat er een nieuwe klasse van burgers ontstaat die niet in staat is haar overheidszaken digitaal te regelen. Het ontbreken van digitale vaardigheden leidt er toe dat jongeren onvoldoende, of niet op de juiste manier, gebruik maken van overheidsregelingen. En dat kan leiden tot schuldenproblematiek.

Moeite
Volgens Digisterker hebben jongeren moeite met de digitale overheid. Alle jongeren komen vanaf hun vijftiende in toenemende mate in aanraking met de digitale overheid. Bijvoorbeeld als ze een identiteitskaart willen aanvragen, inkomstenbelasting willen terugvragen, zorgtoeslag of studiefinanciering willen aanvragen. Veel jongeren zijn niet goed op de hoogte van de regelingen die voor hen beschikbaar zijn. Daarnaast hebben ze moeite om op een goede manier gebruik te maken de websites en apps van overheidsorganisaties waar deze regelingen te vinden zijn.

Onderzoek
Uit internationaal onderzoek (2015) blijkt dat tweederde van de leerlingen in het voortgezet onderwijs niet voldoende digitaal geletterd is. De Monitor Jeugd en Media 2017 van Kennisnet bevestigt dit beeld. De mogelijke consequentie daarvan is dat er geen of onjuist gebruik wordt gemaakt van overheidsregelingen. Dit kan leiden tot het laten liggen van geld of tot het ontstaan van schulden, bijvoorbeeld door het niet op tijd stopzetten van studiefinanciering en/of het studentenreisproduct, of door het niet benutten van zorgtoeslag voor het betalen van zorgpremies.

Digitale zelfstandigheid
Het lesprogramma Doe je digiding! Jongeren en de digitale overheid is ontwikkeld om de digitale zelfstandigheid van jongeren te vergroten en hen beter voor te bereiden op de omgang met de digitale overheid. Inhoudelijk sluiten de lesmodules aan bij mens- en maatschappijvakken zoals maatschappijleer, burgerschap en loopbaanoriëntatie (lob). Doe je digiding! Jongeren en digitale overheid is vanaf 1 maart 2019 landelijk beschikbaar. Voor een indruk van het lesmateriaal en voor meer informatie, zie doejedigiding.nl

Voorkomen is beter dan genezen!
Rond de 2,5 miljoen volwassen Nederlanders ondervindt problemen in het meedoen aan de digitale samenleving, omdat zij daarvoor onvoldoende digitale vaardigheden beschikken. Het kabinet vindt dit terecht een onwenselijke situatie. Daarom heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken de beleidsagenda NL DIGIbeter ontwikkeld. Doel van de agenda is om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk volwassen burgers digitaal mee kunnen doen, om te zorgen voor digitale inclusie.
Binnen deze beleidsagenda komt de doelgroep jongeren/jong-volwassenen niet aan bod. Zij zijn echter feitelijk de volwassenen van de nabije toekomst. Stichting Digisterker maakt zich er hard voor dat ook deze jong-volwassenen worden voorbereid op hun deelname aan de digitale informatiesamenleving en aan de digitale overheid in het bijzonder. Immers: voorkomen is beter dan genezen!