Basisschool KC Octopus doet mee aan de wedstrijd Digitaal Componeren van Stichting Méér Muziek in de Klas. lees meer

Basisschool KC Octopus uit Boekel doet mee aan de wedstrijd Digitaal Componeren in de Klas van Stichting Méér Muziek in de Klas en Samsung. De school heeft als eerste school in Nederland de workshop gevolgd. De leerlingen van groep 7 hebben in de workshop Digitaal Componeren de beste ringtone van Nederland proberen te componeren. Als zij de winnaar worden van de componeerwedstrijd, gaat het Metropole Orkest in juni de ringtone van de Boekelse leerlingen spelen in Het Concertgebouw in Amsterdam.

Digitaal Componeren

In totaal doen 36 basisscholen uit heel Nederland mee aan de wedstrijd.  In de workshop Digitaal Componeren in de Klas komen 21e eeuwse vaardigheden als digitale vaardigheden, creativiteit en samenwerken samen. Tijdens de workshop hebben de leerlingen in groepjes van drie een ringtone op een tablet gecomponeerd.

Ringtone compeneren

De leerlingen zijn aan de slag gegaan met de ringtone ‘Over the horizon’ die op Samsung smartphones staat. Aan de hand van diverse melodieën die het Metropole Orkest heeft ingespeeld, arrangeerden de leerlingen op een tablet hun eigen ringtone: ze kozen een melodie van het Metropole Orkest, voegden ritme-instrumenten toe, selecteerden samples en zongen de tekst ‘Over the Horizon’ in.

Beste ringtone van Noord-Brabant

De beste ringtone van de klas dingt nu mee naar de titel ´Beste ringtone van Noord-Brabant’, die doorgaat naar de landelijke finale. Het Metropole Orkest speelt op 20 juni in Het Concertgebouw in Amsterdam onder toeziend oog van de regionale winnaars de beste ringtone van het land. Het is voor het eerst dat basisschoolleerlingen met de ringtone 'Over de horizon' aan de slag gaan.

Digitale vaardigheden

Jantien Westerveld, directeur van de stichting Méér Muziek in de Klas: “Wij zijn heel enthousiast over de workshop Digitaal Componeren in de Klas die we samen met Samsung kunnen realiseren. Het onderdeel componeren is binnen muziekonderwijs soms wat onderbelicht, terwijl onderzoek aantoont dat dit juist een zeer positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van creativiteit bij kinderen. Door digitaal te leren componeren vergroten kinderen bovendien hun digitale vaardigheden.”

Ook leraren leren digitaal componeren

Niet alleen basisschoolleerlingen, maar ook Pabo-docenten en studenten gaan komende maanden workshops volgen om digitaal componeren te leren. Ook komt er lesmateriaal voor scholen om zelf aan de slag te gaan met digitaal componeren.

Stichting Méér Muziek in de Klas zet zich in voor structureel muziekonderwijs voor alle 1,6 miljoen basisschoolkinderen in Nederland. Onder de ambassadeurs bevinden zich onder meer singer-songwriter Ilse DeLange, voorzitter van de PO-Raad Rinda den Besten, directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest Jan Raes en cultureel ondernemer Joop van den Ende.