Les in digitale vaardigheden moet vast onderdeel basisonderwijs zijn volgens leraren en ouders. lees meer

Basisschoolleraren geven het gemiddelde digitale vaardigheidsniveau van hun leerlingen een krappe voldoende: 6,1. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van SIDN. Ouders zijn met een gemiddelde van 6,6 iets positiever. Meer dan een kwart van de basisschoolleraren bestempelt het digitale vaardigheidsniveau van Nederlandse leerlingen als onvoldoende. Hier is dus nog ruimte voor verbetering, ook omdat de overgrote meerderheid van zowel ouders als leraren digitale vaardigheden als onderdeel van het onderwijs (heel) belangrijk vindt. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.195 ouders en 456 leraren.

Mediawijsheid

Door beide groepen wordt mediawijsheid (veilig om kunnen gaan met online media) het meest genoemd als kern van digitale vaardigheid, door leraren (83%) vaker dan ouders (68%). Ook ICT-basisvaardigheden (bijvoorbeeld het bedienen van een computer) en informatievaardigheden (kunnen omgaan met online informatie) worden als kernonderdeel gezien door een meerderheid van de respondenten. Opvallend is dat vaardigheden zoals programmeren door een relatief klein percentage (ouders 17%, leraren 23%) wordt gezien als een belangrijke digitale vaardigheid.

Onderdeel lesprogramma

Mediawijsheid moet volgens de meerderheid van ouders en leraren dan ook onderdeel zijn van een lesprogramma over digitale vaardigheden. Ook over de vorm waarin les zou moeten worden gegeven in digitale vaardigheid zijn ouders en leraren het eens: 63% (ouders) en 68% (leraren) ziet dit het liefst als onderdeel van bestaande lessen. Bijna de helft van de ouders en leraren is daarnaast ook voorstander van aparte lesmodules.

Praktijk

Driekwart van de leraren geeft aan dat digitale vaardigheden op dit moment al onderdeel uitmaken van hun lesprogramma. Opvallend is dat ouders minder goed op de hoogte zijn: 61% geeft aan dat zijn of haar kinderen digitale les krijgt, 17% heeft geen idee. En hoewel mediawijsheid door leraren het vaakst wordt genoemd als kern van digitale vaardigheid, vormen ICT-basisvaardigheden op dit moment nog het vaakst de kern van het digitale onderwijs. Ook informatievaardigheden worden vaker genoemd dan mediawijsheid.

Hoge werkdruk

“Het leren van digitale vaardigheden aan kinderen is voor zowel leraren als ouders prioriteit, zo laat ons onderzoek zien,” zegt Roelof Meijer, algemeen directeur van SIDN. “Toch zijn digitale vaardigheden nog niet op alle basisscholen onderdeel van het lesprogramma. Volgens leraren is dit het meest te wijden aan de te hoge werkdruk, terwijl ouders een gebrek aan voldoende IT-competenties als reden aandragen. Wat de reden ook is, SIDN maakt zich hard voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden bij kinderen. Je hebt kennis en vaardigheden nodig om je in de digitale wereld succesvol en veilig te kunnen bewegen.”

SIDN ondersteunt verschillende initiatieven die kinderen helpen beter online wegwijs te worden en is betrokken bij de Safer Internet Day(s) die van 5 t/m 9 februari plaatsvinden. Ook biedt SIDN in samenwerking met Reshift Digital en Creative Kids Concepts een gratis technieklespakket aan 2.700 basisscholen. Tijdens de IPON onderwijsvakbeurs, die gisteren en vandaag plaatsvindt, kunnen deze basisscholen het lespakket Bendoo Arduino Box gratis afhalen. Hiermee leren kinderen op een leuke en interactieve manier de basisprincipes van technologie en programmeren.


Deel dit artikel

Abonneren op COS

Neem een abonnement en blijf op de hoogte van het laatste ICT-onderwijsnieuws

Blijf op de hoogte

Computersopschool.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang