Nieuwsgierige kinderen zijn welkom bij Maakplaats 021. Het is een openbare makerspace voor jongeren van 8 tot 16 jaar. lees meer

Foto: Waag Society

Ben je een uitvinder, robotbouwer, ontwerper of wil je dat misschien worden? Nieuwsgierige kinderen zijn welkom bij Maakplaats 021 in de OBA. Maakplaats 021 is een speelkamer in de OBA waar jongens en meisjes uit de buurt hun creativiteit en digitale vaardigheden kunnen ontplooien. Er zijn drie maakplaatsen in Amsterdam, gevestigd in OBA Waterlandplein, OBA Reigersbos en de Centrale OBA.

Een selectie uit het programma:

• Kinderen kunnen met apparatuur als een 3D-printer en een lasersnijder hun eigen ontwerp maken, zoals een t-shirt of sieraad, bij Fabschool.
  • Programmeurs in de dop zijn welkom bij het CodeTeam Junior, om te leren werken met programma Scratch en de micro:bit, een kleine computer.
  • In het programma Maak je buurt gaan kinderen samen de eigen wijk ontdekken en nieuwe ideeën voor de buurt ontwerpen.
  • Ook volwassenen kunnen terecht bij Maakplaats 021: zij kunnen met het 3D-tekenprogramma SketchUp leren een eigen zoutvaatje te ontwerpen.

Gratis toegang

De toegang tot de genoemde activiteiten is gratis. De jeugdactiviteiten van Maakplaats 021 zijn toegankelijk voor kinderen vanaf 8 jaar. Er is nog veel meer te doen in Maakplaats 021, bekijk het complete programma, tijden en locaties op maakplaats021.nl.

Maakplaats021 voor klassen

Elke doordeweekse middag kunnen kinderen op drie verschillende locaties van Maakplaats 021 terecht om te leren coderen, lasersnijden, 3D-printen en nog veel meer. In de ochtend is er ruimte voor schoolklassen om onder professioneel toezicht lekker te klooien en te maken.