De Bendoo Arduino Box maakt kinderen klaar voor de digitale toekomst. lees meer

De wereld om ons heen verandert razendsnel en de technologische innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Om kinderen klaar te maken voor de digitale toekomst, is het gratis lespakket Bendoo Arduino Box beschikbaar gesteld voor 2.700 basisscholen die zijn aangesloten bij Creative Kids Concepts.

Microcomputer Arduino

Met de box leren kinderen op een leuke en interactieve manier de basisprincipes van technologie en programmeren. De Bendoo Arduino Box is gebouwd rond de microcomputer Arduino en bevat een compleet lesprogramma van acht lessen (inclusief docentenhandleiding). Met het techniekpakket leren kinderen eerst hoe een computer precies werkt. Aansluitend ontdekken de leerlingen hoe ze zelf een volledig geautomatiseerd project, zoals een digitale piano, een verkeerslicht of een automatisch plantbewateringssysteem kunnen maken en programmeren.

Maakonderwijs

De nieuwe regering geeft aan digitale geletterdheid in 2019 wettelijk te verankeren in het nieuwe onderwijscurriculum. ‘We willen het plezier van iets maken en de werking van technologie laten zien en hopen zo kinderen enthousiast te maken voor techniek,’ verklaart initiatiefnemer Ramon Wieleman van Reshift Digital. ‘Als de eerste lampjes gaan branden en de bliep-geluiden klinken, zie je de ogen van de kinderen oplichten. Het leuke van dit maakonderwijs is dat kinderen spelenderwijs leren en dit ook aan elkaar doorgeven.’

Alle aangesloten basisscholen kunnen 7 en 8 februari 2018 op de IPON onderwijsvakbeurs de techniekbox gratis afhalen.