In dit lesidee laten we een aantal spellen zien die gemaakt zijn om je iets te leren en van sommige kun je zelfs beter worden in een schoolvak.

Naar lesidee

Taal

Volgens onderzoek van de Karlstad University in Zweden lijkt de Engelse vocabulaire van jongeren die frequent gamen, groter dan die van leeftijdsgenoten.

Gamedidactiek

Volgens Martijn Koops van gamedidactiek.nl, maken spellen een veel diepere indruk dan plaatjes en tekst. Voor verschillende schoolvakken zijn er verschillende games. Hij verwijst naar databankgames.nl. Daar kun je een gratis account aanmaken om toegang te krijgen tot de database van games. Maar om een game volledig te spelen moet je meestal betalen. Handig van deze site is dat je kunt zoeken op onderwerp. Als je bijvoorbeeld ‘aardrijkskunde’ intypt en aangeeft dat je in het voortgezet onderwijs zit, krijg je omschrijvingen van Minecraft, Oblivion en Plague Inc.

Minecraft

Over Minecraft gesproken, de volledige versie hiervan uitgebreid met een Classroom Mode. De volledige versie bevat alle onderdelen van de Minecraft Windows 10-versie. Je kunt een schoolaccount aanmaken. Met Minicraft kan je in een uitgestrekt gebied kubusvormige objecten plaatsen op een rooster. Het spel bouwt automatisch een omgeving met grondstoffen, tegenstanders, dieren, tunnelsystemen, bergformaties en meren. De speler heeft een eigen avatar, waarmee hij de omgeving actief kan aanpassen. Kijk hier voor een korte uitleg van elk spel dat lijkt op Minecraft. Op de site van FunnyGames vind je ook meer menu-onderdelen. Alleen bij Strategie staan al 99 spellen. Bij veel van deze spellen gaat het om logisch nadenken. Ook bij Simulatie vind je spelletjes waar je wijzer van kunt worden, zoals de Drone Flying Sim, een Gymnastics Simulator en zelfs een Pencil Sharpening Simulator.

Wiskunde

Beter in wiskunde kun je worden met Monkey Tales. In het spel moet je aan de slag met wiskunde om samen met de personages Moudrost en Emótje de boosaardige Huros en zijn slimme apentrawanten te kunnen verslaan. Ook het Freudenthal Instituut is spelenderwijs bezig met wiskunde en natuurkunde. Hier vind je een grote verzameling spelletjes die je kunnen helpen bij deze vakken. Er zijn 226 items met links naar de omschreven spelletjes. Bij elk spel staat ook een leeftijdsaanduiding. Zo is Kikkerdisco voor kinderen van 8 tot 10 jaar en Ice Ice Mabe voor leerlingen tussen 9 en 15 jaar.

Geschiedenis

Voor het vak geschiedenis is Wartime Stories ontwikkeld. Je kruipt in de huid van een journalist en gaat zo op zoek naar waargebeurde verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Het spel bevat verschillende levels en ervaart zo welke gevaren verzetsmensen tegenkwamen, wat een NSB’er aan het oostfront deed en hoe de oorlog in Nederlands-Indië verliep. Er zijn veel wargames, maar er zijn ook varianten waarbij het niet alleen om knokken en schieten gaat. Op annefrank.nl kun je een link en uitleg vinden van het spel Fair Play. In deze game oefen je met vooroordelen en discriminatie. Wat maak je als leerling mee? Wat vind je van homodiscriminatie, moslimdiscriminatie en antisemitisme? Hoe kun je positief reageren op situaties van uitsluiting of op beledigende opmerkingen?

Aardrijkskunde en biologie

Bij dit vak denk je al snel aan topografie. Dat is natuurlijk als game goed te oefenen. Kijk maar eens op www.spelletjesplein.nl bij de onderdelen Topospelletjes NL, België, Europa en Wereld. Een stapje verder (topografische kennis is hier ook handig) gaat The Geo Game van Earth Pics. Je ziet een StreetView-opname van een straat ergens op de wereld. Door op de wereldkaart te klikken kun je aangeven waar jij denkt dat de opname gemaakt is. Na vijf opnames en jouw pogingen zie je of je het een beetje goed gedaan hebt. Een verslavend spelletje waar je toch iets van leert. Helemaal leuk wordt het als je zelf zoiets in elkaar kunt zetten, dan kan met geosettr.com. Je zoekt zelf vijf locaties op in Google StreetView en deelt de url met anderen en beoordeelt dan of ze jouw locaties kunnen vinden. Op de iPad kun je The Nature Game spelen, maar daarvoor moet je wel zo’n twee kilometer door bos en hei van Het Nationaal Park de Hoge Veluwe struinen. Op de site meneerspoor.nl vind je vooral simulatiegames voor het vak biologie.

Maatschappijleer

Via Onthegroundreporter verdiep je je in de thema’s emancipatie, veiligheid en immigratie. In de rol van journalist beoordeel je bronnen en verzamel je audiofragmenten. Met deze audiofragmenten maak je een radio-uitzending over het onderwerp. In de game Female Superheroes volgen leerlingen twee dappere vrouwen die met gevaar voor eigen leven strijden voor de verbetering van vrouwenrechten. De game is te spelen via de online licentie.

Zelf aan de slag

Via GameMaker kun je proberen zelf te programmeren. Dat kan ook via gamestudio.hetklokhuis.nl, daar kun je ook meteen enkele games uitproberen. Met Scratch kun je stap voor stap eenvoudige games leren programmeren.

Lesidee

Bedenk in een klein groepje een spel dat volgens jullie een leerzaam element bevat. Het maakt niet uit voor wie je het spel maakt, voor leeftijdsgenoten, voor ouderen, voor leraren of misschien wel voor politici. Als het iemand maar iets leert. Dat leerzame mag kennis over een vak zijn, maar ook hoe je iets maakt, beleeft of uitlegt. Het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als jullie het eduspel ook daadwerkelijk ontwerpen. Stuur dan vooral het resultaat naar . Voor goede inzendingen zullen wij zeker een redactioneel plaatsje vrijhouden.