Valentijnsdag-vraag: Klopt je hart echt sneller als je verliefd bent? Zoek het zelf uit met de Aha!-vragengenerator voor het primair onderwijs.

Naar lesidee

Er staan 30 gloednieuwe lesideeën in de Aha!-vragengenerator. Daarmee staat de teller op meer dan 60. Met de Aha!-vragengenerator voor het primair onderwijs gaat de klas – tijdens een digibordles van 15 minuten – op zoek naar een antwoord op een vraag over Wetenschap & Techniek.

Valentijnsdag

Speciaal voor Valentijnsdag op 14 februari werd deze onderzoeksvraag toegevoegd: Kan je hart echt sneller gaan slaan als je verliefd bent? Een bekende uitspraak van verliefde mensen is: ‘Van jou gaat mijn hart sneller slaan’. Maar klopt dat eigenlijk wel? Kan je hart sneller gaan slaan van verliefdheid? Om een antwoord op de onderzoeksvraag te vinden hebben leerlingen alleen een telefoon, horloge of klok nodig én een beetje conditie!

Nieuwe lesideeën

De Aha!-vragengenerator is een praktische tool met kosteloze en inspirerende lesideeën voor leerkrachten en hun leerlingen. Aan de tool worden steeds nieuwe vragen toegevoegd. Zo onderzoeken leerlingen of je met je ogen open kunt niezen, door elkaar onder de neus te kietelen. Of buigen ze zich samen over de vraag hoe we in de toekomst betalen. In een andere vraag worden kinderen uitgedaagd een fiets te ontwerpen die fietsen leuker maakt. Eentje die je altijd beschermt tegen de regen, bijvoorbeeld!

Leerkrachten positief

Steeds meer leerkrachten maken gebruik van de Aha!-vragengenerator. Zo ook leerkracht Robert van der Velden van CBS De Regenboog: “De leerlingen, en ikzelf ook, vinden de vragengenerator onwijs leuk. In een kwartiertje tijd beantwoord je stapsgewijs een vraag. Die vragen tover je op het digibord via de website www.ahaindeklas.nu De leerlingen zijn echt bij de ontrafeling van het vraagstuk betrokken. Ze leren hoe ze een onderzoekje moeten opzetten.”

Voorbereiding

Per vraag staat duidelijk aangegeven wat je nodig hebt om de vraag te onderzoeken. Van der Velden raadt leerkrachten aan om de vragen thuis even door te nemen. “Voor bijna de helft van de vragen heb je eigenlijk altijd alles wel bij de hand: stiften, papier, munten, een glas. De zon kan al lastiger zijn. En een citroen heb ik ook niet elke dag klaarliggen. Maar als je weet wat je tegen kunt komen, kun je daar wel voor zorgen.”

De Aha!-vragengenerator is geschikt voor de groepen 1 t/m 8. Tot en met groep 5 is het handig als de vragen klassikaal behandeld worden. In de bovenbouw kunnen de proefjes ook zelfstandig worden uitgevoerd.

Meteen aan de slag met de Aha!-vragengenerator? Ga dan naar https://ahaindeklas.nu/valentijn/