Naar lesidee

Gemiddeld neemt een Nederlandse vakantieganger zo’n zes boeken mee op reis. In dit lesidee bekijkt leerkracht Henk Botter welke auteurs spannende boeken schrijven en hoe je zelf een boek kunt schrijven.

Thriller

Volgens Wikipedia is een thriller ‘afgeleid van het Engelse to thrill - in vervoering brengen - een spannend misdaadverhaal waarbij de klemtoon ligt op actie en gevaar. Het onderscheid met een whodunit ligt erin dat de schurk al vóór de ontknoping bekend is. Het doel is de lezer of kijker voortdurend in spanning te houden. Een thriller kan een roman zijn, een film of een toneelstuk.’ Een spannend verhaal kent cliffhangers en red herrings. Kijk eens naar deze clip: Thriller van Michael Jackson! Naast de naam bevat de clip veel elementen die nodig zijn voor een thriller. Een schurk, een slachtoffer, een held, een red herring en een cliffhanger!

Bekende thrillerauteurs

ls je een beginnende lezer van Nederlandse thrillers of spannende boeken bent, is het een tip om te kijken welke auteurs De Gouden Strop hebben gewonnen en welke dit jaar zijn genomineerd. Bekende auteurs zijn Saskia Noort, Simone van der Vlugt, Esther Verhoef en Marion Pauw. Als je in Google ‘thrillerauteurs top 10’  intypt, kom je deze namen ook tegen, tezamen met internationale auteurs als het Engelse schrijversechtpaar Nicci French en de Amerikaan David Baldacci, die 75 miljoen boeken heeft verkocht. Grote namen zijn ook John Grisham en Stephen King die samen meer dan 650 miljoen boeken hebben verkocht. Als je een boekhandel binnenloopt of op tv of in Netflix gaat zoeken naar thrillers, kom je ook veel Scandinavische thrillers tegen. Kijk maar eens bij deze top 10. Je komt namen tegen als Lars Kepler, Jo Nesbø, Sjöwall & Wähloo, Stieg Larsson en Henning Mankell.

Thrillers leren schrijven

Miljonair worden als thrillerauteur: daar dromen veel mensen van en ze beginnen enthousiast met schrijven. Helaas lukt het maar weinigen om zelfs maar één boek gepubliceerd te krijgen. Schrijven van boeken is een vak! Maar dat vak is wel te leren. Op de Schrijversacademie kun je voor een kleine 2.000 euro specifiek thrillers leren schrijven. Of het ook werkelijk lukt, blijft spannend! Wie het zelf wil proberen vindt op internet veel online tips en trucs, bijvoorbeeld bij Brave New Books en Boekengilde. Bekijk diverse vlogs met thrillerauteurs. Of dit filmpje met advies van Chinouk Thijssen: Hoe schrijf ik een boek?

Er zijn veel sites die je willen helpen met schrijven, kijk eens bij Boekenschrijven of Schrijven Online. Op de laatste site vind je bijvoorbeeld vijf tips om spannende scènes te schrijven: houd de actie gaande, houd het realistisch, gebruik emotie, herhaal elementen in je verhaal en verberg de gedachten van de personages. Al die tips zijn leuk een aardig, maar uiteindelijk moet je als beginnend auteur zelf een goed verhaal bedenken en dat op een spannende manier opschrijven. Je kunt alles van tevoren uitdenken, maar je kunt ook jezelf verrassen. Patricia Highsmith werd in 1950 in één klap wereldberoemd met haar debuut Strangers on a Train. Haar tip: 'Ik moet ook mezelf amuseren als ik schrijf en ik houd wel van verrassingen. Als ik van te voren precies weet wat er gaat gebeuren heb ik lang niet zoveel plezier in het schrijven.’

Lesidee

Leuke opdracht! Laat je leerlingen in groepjes in de klas (of thuis) hun sleutelelementen voor een thriller bedenken. Hierin moet een locatie worden bedacht, de held en de schurk worden beschreven en een ‘red herring’, een onverwachte ‘twist’ en een ‘cliffhanger’ worden toegevoegd. Laat de leerlingen een passend pseudoniem bedenken waarin alle namen (delen van) verwerkt zijn. Wie weet staat de volgende De Gouden Strop wel in jullie bekerkast te glimmen!  Wij zitten alvast op het puntje van onze stoel.