In dit lesidee alles over (voor)lezen, voorleesdagen, de voorleeswedstrijd en nuttige boekensites.

Naar lesidee

Welke boeken en verhalen kun je je nog herinneren van het voorlezen door je vader of moeder? Waren het sprookjes, de boeken van Nijntje, Jip en Janneke of Harry Potter? In dit lesidee alles over (voor)lezen.

De Nationale Voorleesdagen 2017

Op nationalevoorleesdagen.nl zie je wat het prentenboek van het jaar 2017 is. De Kleine Walvis is niet echt een boek voor pubers, maar de vriendschap tussen een jongen en een walvis wordt zo mooi verteld en in beeld gebracht dat het een ideaal boek is om uit voor te lezen. Lees bijvoorbeeld ook het bijzondere gedichtje dat op de eerste pagina in het boek staat. Op Nationale Voorleesdagen vind je een overzicht van alle activiteiten zoals het Voorleesontbijt. Je kunt zien dat bekende en minder bekende Nederlanders gaan voorlezen. Ook leuk zijn de voorleestips.

Lesidee basisonderwijs

Ga naar de site van de Nationale Voorleesdagen, laat de leerlingen de voorleestips nog een keer goed doornemen en hen een voorleesverhaal uitzoeken. Ze kunnen het verhaal (of deel ervan) als huiswerk voorlezen en opnemen. Herinner ze aan het belang van intonatie en uitspraak. Perfect voor een leuke taal­ of leesoefening!

Voorleeswedstrijden voor brugklassen

Voor brugklassers zijn er elk jaar voorleeswedstrijden: read2mevoorleeswedstrijd. Daar kun je lezen dat in 2016 in totaal 1.157 brugklassen het tegen elkaar hebben opgenomen tijdens lokale, regionale en provinciale voorrondes. De elf provinciale voorleeskampioenen die overbleven, gingen op 26 mei 2016 de strijd aan in de landelijke finale Read2Me in de schouwburg van Amstelveen. De jury koos Sander Bosma tot Brugklas Voorleeskampioen Read2Me 2016.

Handige boekenwebsites

Een handige site is boekenzoeker: je vindt daar boeken die zijn verdeeld in vier categorieën, 0-8 jaar, 8-12 jaar, 12-15 jaar en 15-18 jaar. Kijk bij 12-15 jaar eens bij de Top 10. Een andere site met tips voor goede (voorlees)boeken is leesmij: ‘de hangplek voor boeken’. De site lijkt wat verouderd, maar als je slim zoekt, kun je zelfs filmpjes bij de boeken bekijken. Een modernere site is die van de Jonge Jury. Op bibliotheek.nl kun je zoeken naar e-books.