In dit lesidee alles over waar je onderwijs filmpjes kunt vinden of zelf kunt uploaden.

Naar lesidee

Schooltv

Als je als zoekopdracht op schooltv.nl ‘aarde’ intypt, krijg je 3.884 video’s als zoekresultaat, typ je er ‘Nederland’ achter dan worden er zelfs 4.924 video’s gevonden. Gelukkig zie je bij de resultaten niet alleen de geselecteerde video’s die standaard op relevantie worden gerangschikt, maar ook hoe je de resultaten kunt filteren. Dat kan per leeftijdscategorie, op lengte, per vak, op soort, op programma en op trefwoord. Door slim gebruik te maken van deze filters kun je het aantal hits aardig terugbrengen. Het is ook slim om op de menuknop te klikken. Daar vind je de categorieën Programma’s, Basisonderwijs, Voortgezet onderwijs en Mijn Schooltv. Door bij het laatste onderdeel in te loggen (eerst een profiel aanmaken) kun je eigen afspeellijsten maken en je favoriete video’s ook op andere apparaten bekijken.

Teleblik

Via teleblik.nl heb je toegang tot meer dan meer dan 90.000 video’s en radioprogramma’s uit de archieven van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Voorwaarde is wel dat je inlogt met je schoolaccount en dat je school is geregistreerd, maar in principe is de toegang gratis voor leerkrachten en leerlingen van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo. Ook hier kun je zoekresultaten op relevantie of uitzenddatum laten sorteren. Via je inlog heb je ook toegang tot Mijn media. Daar kun je zien welke uitzendingen je al eerder gezien hebt. Ook zijn er mogelijkheden om je fragmenten te snijden uit programma’s en om eigen montages te maken.

YouTube-kanalen

De site heeft te veel mogelijkheden en instellingen om hier te bespreken. Eigenlijk is het handig om ingelogd te gaan zoeken. Als je dan namelijk zoekt naar uitzendingen van bijvoorbeeld Het Klokhuis, kun je je abonneren op Het Klokhuis­kanaal. Zo zijn er ook kanalen van Schooltv, Clipphanger en NTR. Veel vloggers hebben eigen kanalen op YouTube. Zo heeft Enzo Knol op zijn kanaal bijna 3.000 (!) video’s gezet en heeft hij bijna anderhalf miljoen abonnees op zijn kanaal. Als je bent ingelogd, kun je ook je eigen afspeellijsten samenstellen per vak en/of onderwerp.

Dailymotion en Vimeo

Eigenlijk is Dailymotion ouder dan YouTube, maar dit videokanaal is minder bekend en minder in gebruik. Als je een site voor video’s wilt gebruiken met minder reclame en een strakke uitstraling, komt Vimeo in zicht. Bij Vimeo kun je ook inloggen en zelfs betaalde abonnementen afsluiten waardoor je tot wel 5 TB aan filmmateriaal kunt uploaden. Dit is vooral voor bedrijven interessant die bijvoorbeeld hun promotiefilm online willen plaatsen. Als je bent ingelogd, is er ook de mogelijkheid om On demand en tegen betaling films te bekijken. De aangeboden video’s hebben vaak een wat professionelere uitstraling dan die op YouTube.

Nieuws

Op de computer en op tablet en smartphones gebruiken veel mensen de site of de app van de NOS. Op de site kun je de meest recente NOS Journaals en Sportjournaals terugzien. Daarnaast kun je in het zoekvenster een zoek opdracht geven. Typ je daar ‘Amsterdam’ in, dan vind je niet alleen artikelen (bijna 15.000), maar ook video’s waarin Amsterdam een rol speelt. Dat zijn er ruim 800. Ook hier kun je weer sorteren op relevantie en op tijd. Op rtlnieuws.nl vind je onder Video recente nieuwsvideo’s. Er is een zoekknop op de site, maar als je daar ‘Amsterdam’ intypt, krijg je wel veel hits (meer dan 50.000), maar je kunt niet sorteren op soort, relevantie of tijdstip. De site en de app van Nu.nl biedt ook nieuwsvideo’s aan. Dat zijn uiteraard video’s over zaken die recent in het nieuws kwamen, maar Nu laat ook zelf animaties ontwikkelen. Houd er rekening mee dat je vaak eerst reclames te zien krijgt. Daarnaast kun je niet echt makkelijk oudere video’s terugvinden. Verschillende kranten bieden ook video’s aan. Op telegraaf.nl vind je onder TV in diverse categorieën nieuwsfilmpjes. Zo kun je ook internationaal op diverse krantensites filmmateriaal vinden. Bijvoorbeeld op de site van de New York Times onder Video.

Uitzending gemist

Veel mensen zullen nog uitzendingemist.nl intypen als ze een tv­programma willen terugzien, je komt dan echter op de site van de NPO uit. Niet erg, maar er is ook een alternatief: uitzendinggemist.net. Daar kun je van de publieke en commerciële zenders veel programma’s in één overzicht vinden. Houd er rekening mee dat de programma’s van de commerciële zenders als Veronica en SBS6 reclames aanbieden. Vergelijkbaar is programmagemist.nl en bvn.tv/uitzendinggemist. De laatste site richt zich vooral op Nederlanders in het buitenland.

Voor het onderwijs

Op leraar24.nl zijn video’s en dossiers voor de onderwijspraktijk te vinden. De Engelstalige site van TED (de afkorting staat voor: Technology, Entertainment, Design) biedt veel videomateriaal aan. In filmpjes van maximaal 18 minuten worden min of meer wetenschappelijke zaken op een toegankelijke manier toegelicht. Erg populair en zeer bruikbaar in de bovenbouw van het vo zijn de video’s van de Zweed Hans Rosling over bevolking en armoede. Je kunt er een Nederlandse ondertiteling bij instellen en zo deze zeer boeiende ‘talks’ gebruiken in de les. Je kunt deze video ook in MP4­formaat opslaan. Ook geschikt voor het onderwijs in de bovenbouw van het vo zijn de video’s op sciencephoto.com. Voor de zaak vakken als biologie, geschiedenis en aardrijkskunde zijn hier fraaie, Engelstalige films te bekijken.

Lesidee: maak een eigen vlog

Maak een eigen  vlog met en/of over de hele klas of school. Verdeel eventueel de taken. Welke leerlingen willen in beeld, wie regisseren het en wie gaan monteren? Post het filmpje op de schoolwebsite als leuke promotie voor de school of zelfs op YouTube! Enzo Knol, eat your heart out!